عقب نشینی اتحادیه عرب، پیروزی جدید مقاومت

سه شنبه 12 تیر 1403 - 12:51:45

عقب نشینی اتحادیه عرب از تصمیم قبلی خود برای تروریستی اعلام کردن جنبش حزب الله لبنان، یک پیروزی برای مقاومت در شرایط حساس کنونی که لبنان با تهدید صهیونیست‌ها مواجه است، به شمار می رود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «قضیه ساخنه» در این باره آمده است: «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب در سفرش به لبنان با «محمد رعد» نماینده پارلمان و رئیس فراکسیون مقاومت در پارلمان لبنان دیدار و تاکید کرد اتحادیه عرب دیگر جنبش حزب الله لبنان را سازمانی تروریستی نمی داند. با توجه به وجود اطلاعات و داده های فراوان و ارزیابی های مختلف، تفسیرهای زیادی ممکن است درباره این تحول ارائه شود.

برخی صاحبنظران معتقدند اتحادیه عرب به دنبال باز کردن جای پایی در لبنان و احیای تاثیرگذاری خود بر این کشور است و این کار بدون ارتباط داشتن با حزب الله که قدرت اصلی و غیرقابل چشم پوشی در لبنان است، تحقق نخواهد یافت و هر طرفی که بخواهد در صحنه سیاسی لبنان تاثیرگذار باشد، باید با حزب الله ارتباط بگیرد. سفر حسام زکی به بیروت نیز به درخواست شخص دبیرکل اتحادیه عرب صورت گرفته است تا لازم نباشد همه اعضای اتحادیه عرب در جریان رویدادها و جزئیات و نتایج این سفر قرار گیرند.

با این همه، چنین تصمیمی بدون بحث و گفتگو درباره آن یا وقوع تحولاتی که اتخاذ آن را ضروری کرده باشد، گرفته نشده است. همچنین برخی طرف ها تلاش می کنند این رویداد را در چارچوب همگرایی منطقه ای تفسیر کنند که قطعا بر اوضاع کل منطقه تاثیرگذار است.

در مقابل کسانی که این رویداد را بخشی از تلاش ها برای همگرایی ایران و مصر می دانند، برخی دیگر معتقدند در شرایط کنونی منطقه و خطراتی که از جانب رژیم صهیونیستی لبنان را تهدید می کند، باید کشورهای عربی از لبنان حمایت کنند. برخی دیگر هم می گویند این رویداد، تلاشی برای بهبود روابط با حزب الله و مذاکره با این جنبش برای پرهیز از وقوع جنگ و تنش و دستیابی به توافقی سیاسی یا دیپلماتیک برای توقف درگیری ها در جنوب لبنان است.

دیدگاه دیگر این است که اتحادیه عرب نمی خواهد دور از صحنه لبنان باقی بماند آن هم در شرایطی که کشورهای متعدد به خصوص فرانسه و آمریکا در حال تلاش و ارائه راه حل برای کاستن از تنش در جنوب لبنان هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 12 تیر 1403 - 12:51:38