اسرائیل در بهترین حالت می تواند موقعیت خود را در شمال تغییر ‌دهد

جمعه 8 تیر 1403 - 19:0:0
اسرائیل در بهترین حالت می تواند موقعیت خود را در شمال تغییر ‌دهد

 یکی از افسران ارشد نیروی هوایی اسرائیل اذعان کرد: «ارتش در حال حاضر قادر به دستیابی به یک دستاورد بزرگ در برابر حزب الله نیست و در بهترین حالت بتواند موقعیت خود را در شمال تغییر ‌دهد. جنگ با لبنان ما را به فاجعه راهبردی بزرگتر از ۷ اکتبر سوق خواهد داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، یکی از افسران ارشد نیروی هوایی اسرائیل در نامه‌ای به اعضای ستاد کل نیروهای مسلح نسبت به “شروع عملیات نظامی به هر قیمتی” هشدار داد و از آنها خواست تا در این باره توضیحاتی ارائه دهند.

وبگاه عرب ۴۸ نوشت: «طبق آنچه که آلون بن دیوید، تحلیلگر نظامی کانال ۱۳ در لبنان گزارش داد، ارتش اسرائیل برای جنگ مستمر در لبنان آماده نیست و جنگ با لبنان این رژیم را به فاجعه‌ای راهبردی بزرگتر از هفت اکتبر سوق خواهد داد».

بن دیوید تاکید کرد: «ارتش در حال حاضر قادر به دستیابی به یک دستاورد بزرگ در برابر حزب الله نیست و در بهترین حالت بتواند موقعیت خود را در شمال تغییر ‌دهد. یک جنگ در شمال به یک حل و فصل بد با قیمتی دردناک خاتمه خواهد یافت، در صورتی که به طور معقول‌تر اگر جنگ پایان نیابد و اسرائیل خود را در یک جنگ فرسایشی مستمر ببیند که زندگی را در اکثر نقاط کشور فلج خواهد کرد».

وی خاطرنشان کرد: «ارتش اسرائیل از زمان تأسیس ۷۶ سال پیش، آمادگی جنگی ۹ ماهه را نداشته است، بلکه به عنوان یک ارتش که به سرعت نیروهای ذخیره را احضار می‌کند، به جنگ می‌پردازد و در مدت کوتاهی آن را حل می‌کند. تمام برنامه‌های نظامی که ارتش اسرائیل قبل از ۷ اکتبر طراحی کرده بود، برای جنگی بود که چند هفته طول بکشد و هیچ کس انتظار جنگی را نداشت که یک سال زمان ببرد».

وی افزود: «ارتش نه از نظر ذخایر مهمات و نه از نظر نیرو و ادوات، آمادگی چنین جنگی طولانی را نداشت. در این هفته از یکی از دو مرکز لجستیکی که ارتش اسرائیل ایجاد کرده بود بازدید کردم، در داخل نوار غزه، نیروها از نظر جسمی و روانی خسته شده‌اند.»

بن دیوید ادامه داد: از آغاز جنگ غزه، ارتش اسرائیل مقادیری از مهمات اختصاص داده شده برای جنگ در لبنان را نگه داشته است و شک وجود دارد که آیا این انبار مهمات برای یک جنگ طولانی کافی خواهد بود.

وی با بیان اینکه «زمانی که نخست‌وزیر برای تأمین مهمات با آمریکا بحرانی غیرضروری ایجاد می‌کند، کاملاً به عواقب آن واقف است».

به گفته وی؛ نتانیاهو متوجه شده است که جنگ علیه حزب‌الله در این زمان هزینه‌های بیشتر و دستاوردهای کمتری را به همراه خواهد داشت، به احتمال زیاد ایالات متحده در چنین جنگی در کنار ما خواهد بود، اما حتی با حمایت آمریکا، این تردید وجود دارد که آیا در این جنگ به‌خوبی از ارتش اسرائیل می‌کند یا خیر.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


جمعه 8 تیر 1403 - 17:49:9

دسته بندی :