پژوهشگر اسلامی: «عید» پاداشی الهی است

سه شنبه 29 خرداد 1403 - 16:0:29

«سلیم المولوی» پژوهشگر اسلامی به تشریح معنای لغوی «عید» پرداخت و درباره عید مبارک قربان توضیح داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، شیخ المولوی در برنامه «خلیه حب» شبکه الکوثر گفت: «عید» در لغت به معنای بازگشت یا بازگشت کسی یا چیزی به محل مناسب آن است. مثلا شخصی به مسافرت می رود و بر می‌گردد. اما معنای اصطلاحی «عید» چیز دیگری است. اعیادی که خداوند سبحان و متعال برای بندگانش مقرر کرده، نتیجه عمل آنها است. مثلا «عید فطر» پاداش روزه داران و دوری کردن مردم از برخی حلال‌ها و همه حرام‌ها است و در پایان ماه مبارک رمضان، عید فطر در حکم پاداش به روزه داران است.

این پژوهشگر اسلامی افزود: «عید قربان» کاملا متفاوت از سایر اعیاد است و به ایام حج و شعائر آن مربوط می شود که مسلمانان از حضرت ابراهیم (ع) به پاس سربلند بیرون آمدن آن حضرت از آزمون های دشوار، به ارث برده اند.

شیخ المولوی گفت: هیچ پیامبری مانند حضرت ابراهیم (ع) امتحان نشد. او بت‌ها را شکست و تبر را بر دوش بت بزرگ گذاشت، همچنین نمرود او را در آتش افکند و مهم ترین امتحان الهی این بود که پسرش را برای خدا قربانی کرد. همه این امتحان ها برای جلب رضایت خداوند سبحان بود و پاداش سربلند بیرون آمدن حضرت ابراهیم از امتحانات این بود که به مقام «امامت» رسید. در قرآن کریم نیز در این باره آمده است: "وَإِذِ ابْتَلَىٰ إِبْرَاهِيمَ رَبُّهُ بِكَلِمَاتٍ فَأَتَمَّهُنَّ ۖ قَالَ إِنِّي جَاعِلُكَ لِلنَّاسِ إِمَامًا ۖ قَالَ وَمِنْ ذُرِّيَّتِي ۖ قَالَ لَا يَنَالُ عَهْدِي الظَّالِمِينَ".

شیخ المولوی افزود: مسئله اعیاد، مسئله پاداش و هدیه از سوی خداوند است و بزرگترین عید، منصوب شدن امیر المؤمنین به جانشینی پیامبر (ع) یعنی عید بزرگ غدیر است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 29 خرداد 1403 - 16:0:21