حماس : برای مبادله عادلانه اسرا آماده هستیم

چهار شنبه 23 خرداد 1403 - 13:59:35
حماس : برای مبادله عادلانه اسرا آماده هستیم

یکی از رهبران جنبش مقاومت فلسطین (حماس) گفت: این جنبش برای مبادله عادلانه اسرا آماده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، « اسامه حمدان» از رهبران جنبش حماس با بیان اینکه این جنبش به تمام پیشنهاد‌ها برای آتش بس پاسخ مثبت نشان داده است، تصریح کرد: ما خواستار آتش بس دائمی و مبادله عادلانه اسرا هستیم هرچند قطعنامه شورای امنیت کاستی‌هایی دارد. حمدان با تاکید بر اینکه قطعنامه شورای امنیت در صورتی ضمانت اجرایی خواهد داشت که اشغالگران با آن موافقت کنند، گفت: قطعنامه شورای امنیت شامل نکاتی است که ما قبول نداریم، اما به صورت کلی مثبت است.
وی افزود:  بلینکن یکی از موانع بر سر راه رسیدن به توافق است، زیرا او تنها بر اساس آنچه اسرائیل می‌خواهد عمل می‌کند.
«عزت الرشق»، عضو دفتر سیاسی حماس نیز  در پستی در کانال تلگرامی خود نوشت: پاسخ جنبش حماس و جناح‌های مقاومت فلسطینی به این پیشنهاد مسؤولانه، جدی و مثبت و منطبق بر خواسته‌های مردم و مقاومت ما است و راه گسترده‌ای را برای رسیدن به توافق باز می‌کند.

وی تاکید کرد که تحریک رسانه‌های صهیونیست در قبال پاسخ حماس اشاره به تلاش برای فرار از منافع توافق پیشنهادی دارد.
عصر سه‌شنبه، رسانه‌های عبری زبان به نقل از یک مقام ارشد اشغالگر گزارش دادند که تل‌آویو پاسخ حماس را از میانجیگران دریافت کرده است.
دراین حال، وبگاه عبری واللا «Walla» به نقل از یک مقام صهیونیست ادعا کرد که جنبش حماس خطوط کلی توافقنامه آزادی اسیران ارائه شده توسط جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا را رد کرده و همه عناصر اساسی این پیشنهاد را تغییر داده است.
یک منبع آگاه نیز از گفت‌وگوهای آتش‌بس در نوار غزه گفته بود پاسخ جنبش حماس که روز سه شنبه به پیشنهاد آتش‌بس رژیم صهیونیستی در نوار غزه ارائه شد شامل «اصلاحاتی» است.
این منبع آگاه که خواست به دلیل حساسیت موجود نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت: « اسرائیل از طریق میانجی‌گران پاسخ حماس را دریافت کرد، حماس پیشنهاد آزادی اسیران را رد کرده است. آنها (حماس) همه معیارهای اصلی و مهم (در پیشنهاد) را تغییر دادند. پاسخ شامل اصلاحاتی در پیشنهاد اسرائیل از جمله جدول زمانی آتش‌بس دائمی و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از نوار غزه بود.»
وی افزود: مذاکرات از طریق میانجیگران قطری و مصری با هماهنگی آمریکا ادامه خواهد داشت.
این درحالیست که، جهاد طه، سخنگوی رسمی حماس به العربی الجدید گفت که اصلاحات ارائه شده توسط جنبش در پاسخ به پیشنهاد آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا ضرورت آتش‌بس، عقب‌نشینی اشغالگران، بازسازی و معامله تبادل اسیران را مورد تاکید قرار می‌دهد.
وی افزود: حماس امیدوار است این اصلاحات منجر به حل و فصل پیامدهای تجاوز شود و در خدمت به مسائل ملی مردم ما باشد.
در واشنگتن هم ، کاخ سفید تاکید کرد که ایالات متحده در حال بررسی واکنش رسمی جنبش حماس به پیشنهاد آتش‌بس اخیر در نوار غزه است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت: واشنگتن پاسخی را که حماس به قطر و مصر داده بود، دریافت کرد و ما در حال بررسی آن هستیم.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 23 خرداد 1403 - 13:59:30