علل و انواع سواس از نگاه روانشناس بالینی+فیلم

سه شنبه 22 خرداد 1403 - 21:30:0

خانم دکتر ایمان القزوینی متخصص روانشناس بالینی در برنامه «خلیه حب» شبکه الکوثر به بررسی و تشریح علل بیماری روانی وسواس و اقسام آن پرداخت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر القزوینی در تشریح علل بروز وسواس گفت: وسواس ممکن است به علت ترس یا اندوه یا احساس گناه باشد. این سه عامل، در شکل گیری ناهنجاری وسواس نقش دارند و درمان وسواس هم در درجه نخست با شناسایی علل و منبع وسواس آغاز می شود. به عنوان مثال، ترس انسان از چیزی، می تواند فرد را به سمت تکرار یک حرکت یا حالت معینی سوق دهد.

این متخصص روانشناسی افزود: وسواس به دو شکل رفتاری و فکری بروز پیدا می کند. وسواس رفتاری را اطرافیان فردی که به وسواس مبتلا است می بینند و متوجه می شوند ولی وسواس فکری شامل افکار و دغدغه هایی است که در ذهن شخص مبتلا به این نوع از وسواس جای می گیرد. البته تشخیص و درمان وسواس رفتاری، آسان تر از وسواس فکری است.

دکتر القزوینی ادامه داد: در خصوص وسواس رفتاری می توان به مواردی مانند وسواس در نظافت و طهارت یا وسواس و دقت بیش از حد در انجام دادن کاری یا شمارش مکرر اشیاء و تکرار ارقام و انبار کردن اشیاء غیرضروری بدون هدفی معین اشاره کرد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 22 خرداد 1403 - 21:9:48