حماس قطعنامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه را پذیرفت

سه شنبه 22 خرداد 1403 - 17:54:5
حماس قطعنامه شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه را پذیرفت

یکی از رهبران جنبش حماس امروز سه شنبه از موافقت این جنبش با قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل درباره جنگ غزه و آمادگی این جنبش برای مذاکره درباره آن خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، «سامی ابوزهری» از رهبران جنبش حماس در این باره اعلام کرد: حماس قطعنامه شورای امنیت درباره آتش بس، عقب نشینی اسرائیل از غزه و تبادل اسرا را پذیرفت و آماده مذاکره درباره جزئیات است.

وی تاکید کرد: اکنون دولت آمریکا برای عمل به تعهدات خود و الزام اشغالگران به توقف فوری جنگ در راستای اجرای قطعنامه شورای امنیت، با یک آزمون واقعی مواجه است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که قطعنامه پیشنهادی آمریکا در زمینه آتش بس در نوارغزه، بدون هیچ مخالفتی در نشست روز دوشنبه این شورا به وقت نیویورک تصویب شد.

در این قطعنامه 7 بندی آمده است که قطعنامه پیشنهادی آمریکا تمام قطعنامه‌های مربوطه در مورد وضعیت خاورمیانه از جمله موضوع فلسطین را یادآور می‌شود و بر اهمیت تلاش‌های دیپلماتیک مستمر مصر، قطر و آمریکا با هدف دستیابی به یک توافق آتش‌بس جامع شامل سه مرحله تاکید می‌کند.

در این قطعنامه آمده است: از پیشنهاد آتش‌بس جدید اعلام شده در 31 مه که اسرائیل آن را پذیرفت، استقبال می‌کند و از حماس می‌خواهد که آن را نیز بپذیرد و از هر دو طرف می‌خواهد که شرایط آن را به طور کامل بدون تاخیر و بدون قید و شرط اجرا کنند.

این قطعنامه تاکید می‌کند که اگر مذاکرات برای مرحله اول بیش از 6 هفته طول بکشد، آتش بس تا زمانی که مذاکرات در جریان است ادامه خواهد داشت و از آمادگی آمریکا، مصر و قطر برای اطمینان از ادامه مذاکرات تا زمانی که تمام توافقات حاصل شود و فاز دوم بتواند آغاز شود، خبر می‌دهد.

قطعنامه تصویب شده، بر اهمیت پایبندی طرفین به شرایط این پیشنهاد پس از توافق تاکید می‌کند و از همه کشورهای عضو و سازمان ملل می‌خواهد که از اجرای آن حمایت کنند.

این قطعنامه هرگونه تلاش برای تغییر بافت جمعیتی یا سرزمینی در نوار غزه از جمله هرگونه اقدامی که قلمرو نوار غزه را کاهش دهد، رد می کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 22 خرداد 1403 - 17:53:13