ادامه استعفاها در رژیم صهیونیستی

دو شنبه 21 خرداد 1403 - 21:9:0
ادامه استعفاها در رژیم صهیونیستی

بعد از استعفای ۲ عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، یک وزیر دیگر کابینه این رژیم از سمت خود استعفا کرد و بنیامین نتانیاهو را در شوک فرو برد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، پس از استعفای «گادی آیزنکوت» و «بنی گانتس» از کابینه جنگ به دلیل اختلاف نظر با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بر سر جنگ غزه، وزیر «هیلی تروپر» از حزب اردوگاه اصلی وابسته به گانتس نیز استعفا کرد. به این ترتیب تاکنون سه عضو اصلی کابینه جنگ و کابینه نتانیاهو کنار رفته‌اند.
یکشنبه شب بنی گانتس، عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی در اعتراض به سیاست نتانیاهو در جنگ غزه، رسما از سمت خود استعفا کرد. بنی گانتس با تاکید بر اینکه نتانیاهو را مانع پیروزی در این جنگ می‌داند، اعلام کرد: ما از این کابینه خارج می‌شویم زیرا نتانیاهو مانع از پیشرفت ما به سوی دستیابی به پیروزی واقعی می‌شود.
این سخنان بنی گانتس، نتانیاهو را خشمگین کرد و وی در واکنشی تند به این صحبت‌ها گفت: اسرائیل در زمان حاضر در جنگی برای ادامه بقای خویش قرار دارد و اکنون زمان سخن گفتن درباره انتخابات و تبلیغات انتخاباتی نیست.
از سوی دیگر، آیزنکوت هم ضمن اعلام استعفای خود، گفت کابینه‌ای که نتانیاهو رهبری می‌کرد، «تصمیم‌های مهم برای رسیدن به اهداف ما نمی‌گرفت».
استعفای ۳ تن از اعضای ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی، در شرایطی که این رژیم به هیچ‌یک از اهداف جنگی نرسیده است، سیلی محکمی به صورت نتانیاهو بود که سعی داشت با آزادی ۴ اسیر بعد از یک کشتار وحشتناک در مرکز غزه تصویری از پیروزی برای خودش بخرد.
در این حال،  وزرای افراطی کابینه نتانیاهو از جمله «بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی و «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت داخلی این کابینه نیز بنی گانتس را مورد هجمه قرار دادند. در مقابل، اردوگاه مخالف نتانیاهو از این اقدام بنی گانتس استقبال کردند و خواستار برکناری نتانیاهو شدند.
کارشناسان می گویند  این استعفاها بحران نتانیاهو را عمیق‌تر می‌کند و شکاف شدید در جامعه اسرائیل را افزایش می‌دهد، همچنین پیامدهای این اتفاق داخل به فلسطین اشغالی محدود نخواهد شد، بلکه به آمریکا هم می‌رسد و می‌تواند انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را تحت تأثیر قرار دهد.
به گفته ناظران سیاسی، استعفای سه عضو ارشد کابینه جنگ رژیم صهیونیستی آن هم در میانه جنگ و در حالی که اسرائیل به هیچ هدفی نرسیده است، نشان می‌دهد که شکاف در جامعه صهیونیستی و سیاست‌های آن بسیار عمیق‌تر از چیزی است که دیده می‌شود و حتی تلاش برای ارائه یک تصویر ساختگی از پیروزی با آزادی 4 اسیر صهیونیست بعد از یک کشتار وحشیانه هم نتوانست این اختلافات و شکاف‌ها را پنهان کند.
آنچه مسلم است این استعفاها ثابت می‌کند کابینه جنگ رژیم صهیونیستی به‌ریاست نتانیاهو عملاً هیچ دستاوردی ندارد و درگیری داخلی میان صهیونیست‌ها بر هر چیز دیگری غلبه می‌کند، از طرف دیگر شاهد تظاهرات گسترده‌ای بودیم که طی روزهای گذشته در خیابان‌های فلسطین اشغالی علیه نتانیاهو برگزار شد.
همچنین تبعات این استعفاها بر استراتژی کابینه اسرائیل هم تأثیر مستقیم می‌گذارد؛ زیرا رژیم صهیونیستی نمی‌تواند راهبرد منسجمی در عرصه سیاسی و نظامی برای مقابله با مردم و مقاومت غزه ترسیم کند.
 این اتفاق همچنین موجب تشدید شکاف‌ها میان احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات در آمریکا می‌شود، زیرا «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا حامی بنی گانتس است و گانتس هم در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا از بایدن حمایت می‌کند، این در حالی است که نتانیاهو تحت حمایت حزب جمهوری‌خواه قرار دارد و «دونالد ترامپ» را نامزد محبوب خود در انتخابات آمریکا می‌داند.

 


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید

 


دو شنبه 21 خرداد 1403 - 15:49:57