رژیم غذایی حجاج در ایام حج

پنج شنبه 17 خرداد 1403 - 15:0:0
رژیم غذایی حجاج در ایام حج

نعمت سلامتی همیشه شیرین است، اما اهمیت این نعمت در مراسم و مناسک دینی بیش از پیش نمایان می‌شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در طول سفر حج غذای رژیمی در اختیار زائران قرار دارد و توصیه اکید مصرف این غذاها و عدم مصرف نوشابه برای بیماران دیابتی و فشار خونی است.

سلامتی نعمتی متعالی است که در اسلام بر حفظ آن بسیار توصیه شده است. انسان سالم است که می‌تواند بر انجام عبادات مداومت داشته و از فیض زیارت و عبادت حظ وافر ببرد و با خدمت به خلق ثواب بندگی حقیقی را برای آخرت خود ذخیره کند.
 
در این درس‌گفتار‌ها طاهر درودی، معاون حج و عمره مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و مدیر عملیات پزشکی حج ۱۴۰۳ به ارائه توصیه‌های بهداشتی و پزشکی پرداخته است. مشاهده و مطالعه این درس‌گفتار‌ها کمک شایانی به تجربه حجی روان و مطلوب می‌کند.

طاهر درودی در بخش هفدهم این درس‌گفتار‌ها به موضوع «رژیم غذایی مناسب در حج» می‌پردازد که در ادامه می‌بینیم و می‌خوانیم.

بسیاری از زائران از ما می‌پرسند که آیا لازم است که زائر همراه خود غذای کنسروی به حج ببرد؟ که پاسخ ما خیر است. در طول سفر حج غذای تازه از سوی سازمان حج و زیارت در آشپزخانه‌های ایرانی در عربستان به صورت روزانه و با گوشت تازه پخته شده و به صورت گرم در اختیار زائران قرار می‌گیرد، پس هیچ نیازی به استفاده از غذای کنسروی نیست.

زائران به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ زائرانی که می‌توانند غذای عادی را میل کنند و زائرانی که لازم است غذای رژیمی مصرف کنند.

بیماران مبتلا به فشار خون باید غذای کم نمک و کم شیرین مصرف کنند و بیماران دیابتی باید ترجیحاً کمتر از کربوهیدرات‌ها مصرف کنند پس بهتر است از غذای رژیمی استفاده کنند. به دلیل همین نیاز، به طور معمول و روزانه هر دو نوع غذا در وعده ناهار و شام برای زائران حج سرو می‌شود. یعنی هم غذای عادی و هم غذای رژیمی در دسترس زائران قرار دارد.

خواهش ما از زائران که به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای لازم است از غذاهای رژیمی استفاده کنند این است که حتماً هنگام درخواست غذا اعلام کنند که غذای رژیمی مصرف می‌کنند، تا در لیست غذاها برای آنها غذای رژیمی آماده شود و با مصرف غذای رژیمی اختلالی در کنترل بیماری‌ آنها به وجود نیاید.

توصیه اکید دیگر ما عدم استفاده از نوشابه است. در وعده‌های غذایی ناهار و شام، معمولاً نوشابه برای زائران سرو می‌شود که توصیه ما ننوشیدن نوشابه و استفاده از میوه و آب ساده است. زائران اگر خواستند شربت میل کنند، نوشیدن شربت خاکشیر را حتماً توصیه می‌کنیم.

نوشابه برای بیماران مبتلا به دیابت مطلقاً توصیه نمی‌شود و برای سایر زائران هم اگر می‌خواهند نوشابه مصرف کنند یک یا دو روز در میان مصرف کنند تا دچار مشکل در طول ایام حج نشوند.

در ایام تشریق در مشعر و منا شربت خاکشیر معمولاً توسط کاروان‌ها تهیه می‌شود. پس علاوه بر اینکه توصیه اکید ما مصرف آب فراوان و شربت خاکشیر است، رعایت مسائل بهداشتی و عدم استفاده از یخ‌های باز را نیز توصیه می‌کنیم. هر جا مصرف آب را توصیه می‌کنیم پیشنهاد ما مصرف بطری‌های آب بسته‌بندی شده است و زائران باید از مصرف آب‌هایی که بسته‌بندی شده نیست، خودداری کنند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


پنج شنبه 17 خرداد 1403 - 10:4:18

دسته بندی :