در برنامه فلسطین الصمود مطرح شد:

دیوان بین المللی دادگستری تصمیمات خود را باید عملی کند

دو شنبه 7 خرداد 1403 - 11:26:44

یک کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به حکم دیوان بین المللی دادگستری برای توقف حملات رژیم اسرائیل به رفح گفت: دادگاه لاهه باید به دور از فشارها، تصمیمات خود را عملی و اجرا کند.

ویژه ‌ -الکوثر:  دکتر «امجد شهاب»، استاد علوم سیاسی در گفتگو با برنامه «فلسطین الصمود» شبکه الکوثر تصریح کرد: دادستان دیوان بین المللی دادگستری خواستار صدور قرار بازداشت برای بنیامین نتانیاهو و گانتز شده  اما با توجه به فشار بر سه قاضی در شعبه بدوی دیوان کیفری بین المللی مورد تایید قضات دادگاه قرار نگرفت. 
شهاب افزود: پیش از این در سال 2004  نیز دیوان بین المللی دادگستری از رژیم صهیونیستی خواسته بود که ساخت دیوار حائل را متوقف و به فلسطینی ها غرامت پرداخت کند اما رژیم اسرائیل به آن  تن نداد و دیوان هم نتوانست تصمیمات خود را درعمل اجرا کند زیرا ضمانت اجرایی برای انجام آن نداشت.
این استاد دانشگاه فلسطینی گفت: دیوان بین المللی دادگستری باید ابزارهای لازم برای اجرای احکام خود را داشته باشد و اکنون تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که پرونده ها را به شورای امنیت منتقل کند یا آن را به کشورهایی که منشور دادگاه را امضا کرده اند واگذار کند.
وی ادامه داد: ما فلسطینی ها تجربیات طولانی با نهادهای جامعه جهانی به ویژه مجمع عمومی و شورای امنیت داریم ومی دانیم که تصمیمات  دادگاه لاهه در سطح رسانه ای ، سیاسی وافکار عمومی، می تواند اهمیت داشته باشد، اما در در سطح جنگ و میدانی، فکر نمی‌کنم که این نهاد بتواند اقدامی عملی صورت دهد.
امجد شهاب خاطرنشان کرد: رژیم اشغالگرصهیونیستی هرچند با حضورمحور مقاومت و جبهه‌های حامی فلسطین به مشکل برخورد کرده است اما کماکان با حجم عظیمی از تجهیزات  نظامی و حمایت گسترده آمریکا و غرب به کشتار و جنایات خود در غزه و رفح ادامه می‌دهد و براین باور است که می‌تواند با آوارگی مردم و نابودی تمامی زیر ساخت ها در نوار غزه، آرمان فلسطین را از بین ببرد اما سخت در اشتباه است.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 7 خرداد 1403 - 11:24:58