برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در مشهد مقدس

چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 - 10:57:57
برگزاری پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام در مشهد مقدس

پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با عنوان “اندیشه تمدنی امام رضا (ع) ؛ عدالت برای همه، ظلم به هیچ کس” روزهای 24و 25 اردیبهشت ماه در شهر مقدس مشهد برگزار می شود.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی، دبیر کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام با بیان اینکه کنگره جهانی حضرت رضا (ع) دارای قدمتی ۴۰ ساله است، اظهارداشت : در سال ۱۳۶۲ اولین کنگره جهانی حضرت رضا (ع) آغاز و تا سال ۷۲ چهار کنگره برگزار شد که در سطح بسیار بالایی با حضور اندیشمندان، علما، فضلا و مراجع عظام برگزار می‌شد و رهبر حکیم انقلاب نیز از سخنرانان اصلی این کنگره بوده اند. در واقع کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» به نوعی انعکاس سخنرانی‌های ایشان در چهار کنگره است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) افزود: پس از توقفی تقریبا ۳۰ ساله در برگزاری این کنگره، در سال ۱۴۰۱ تولیت آستان مقدس رضوی عزم و تاکید کردند تا این کنگره به عنوان پرچم و سرمایه هویتی آستان قدس رضوی احیا شود تا بتواند امتداد ملی و جهانی بیابد. خوشبختانه در این مدت یک سال و نیم موفق شدیم ۵۰ پیش نشست برگزار کنیم که ۱۷ پیش نشست در خارج از ایران و ۳۳ پیش نشست در داخل ایران برگزار شد.
حجت الاسلام عاملی تصریح کرد: در پیش نشست‌های خارج از ایران ۳۰ کشور مشارکت کردند و ۵ پیش نشست در کشور‌های آمریکای لاتین، پاکستان، عراق، ترکیه و در اروپا با محوریت انگلیس برگزار شد. 
عاملی گفت: عنوانی که برای کنگره پنجم و شش کنگره‌ای که بعد از آن هر دو سال یک بار برگزار خواهد شد، دیدگاه‌ها و رویکرد تمدنی حضرت رضا (ع) به مسائل مختلف است. تلاش کردیم مسائل و چالش‌هایی را که در سطح جهان وجود دارد به آن بپردازیم. موضوع کنگره «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس» است. عدالت و تبعیض اساسی‌ترین موضوع جهان معاصر ما است که موضوع کنگره پنجم حضرت رضا (ع) است.
وی در بخشی دیگر از سخنانش با اشاره به نامه پر از حکمت رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۹۳ به جوانان اروپا و آمریکا، تصریح کرد: حضرت آیت الله خامنه‌ای در دو نامه خود تلاش کردند تا بیداری از خواب صورت بگیرد و در شرایطی که خیلی‌ها می‌گفتند مگر کسی به این مطالب گوش می‌دهد، ولی امروز شاهد این بیداری هستیم که محصول آگاهی است.
دبیر کنگره جهانی حضرت رضا (ع) با اشاره به موضوع کنگره یعنی «عدالت برای همه، ظلم به هیچکس»، اظهار داشت: کنگره جهانی حضرت رضا (ع) روز‌های ۲۴ و ۲۵ اردیبهشت‌ماه در تالار قدس حرم مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) با تدارک همزمان ۲۰ نشست تخصصی برگزار می‌شود و در مراسم افتتاحیه کنگره، پیام تصویری حضرت آیت الله خامنه‌ای پخش خواهد شد.
وی افزود: دکتر رئیسی، رئیس جمهور و حجت الاسلام والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی سخنران مراسم افتتاحیه خواهند بود و پیام حضرات آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی و جوادی آملی  نیز در این مراسم قرائت خواهد شد.
وی مهم‌ترین شاخصه کنگره پنجم را بین المللی بودن آن عنوان و اضافه کرد: شاخصه مهم دیگر این است که به مهم‌ترین نیاز جهان امروز که عدالت و مهم‌ترین چالش امروز جهان که تبعیض است به صورت محوری پرداخته شده است. کنگره جهانی حضرت رضا، کنگره عمیقی است و توانسته با کسانی که مشارکت می‌کنند ارتباط محتوایی برقرار کند و این ارتباط محتواتی یک محتوای عمیقی را منعکس می‌کند.
سید رضا عاملی تاکید کرد: کنگره حضرت رضا (ع) کنگره بدون کاغذ است یعنی تلاش کردیم در بخش محصولات هیچ کاغذی چاپ نکنیم و تولیدات کنگره به صورت الکترونیک در اختیار قرار گذاشته می‌شود و افراد با کیو آر کد می‌توانند آن‌ها را دریافت نمایند.
دکتر زهرا نصرت خوارزمی، مسئول بخش بین الملل همایش جهانی امام رضا علیه السلام نیز به نوبه خود از شرکت 200 مقاله و پژوهش علمی از داخل ایران و از نقاط مختلف جهان در این کنفرانس خبر داد و افزود: دانشمندان و محققانی از کشورهای عراق، لبنان، مالی و آمریکا در این کنفرانس شرکت خواهند کرد.
هم اندیشی در خصوص راهی برای استقرار عدالت فراگیر، یافتن راهی برای از بین رفتن ظلم و تبعیض اجتماعی ، گرد هم آوردن اندیشه‌های کانونی ذیل اندیشه‌ توحید محور و عدالت گسترامام رضا علیه السلام و ایجاد مفاهمه و همگرایی در خصوص مفاهیم عام  از جمله عدالت، حقیقت، کرامت، تبعیض و ظلم، از اهداف کنگره اعلام شده است.
همچنین امام رضا علیه السلام و افقهای آینده، مسائل فکری و اجتماعی جدید، مقاومت برای استقرار عدالت و از بین رفتن ظلم، مبارزه علیه تبعیض، ظلم و نفرت، مدارا و احترام به کرامت انسان، حقیقت مشترک ادیان توحیدی و عدالت در سپهر ادیان توحیدی  محورهای پنجمین کنگره جهانی حضرت رضا علیه السلام عنوان شده است .


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403 - 10:57:49