خیزش افکار عمومی آمریکا، ناظر بر حمله احتمالی به رفح

شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 20:0:0
خیزش افکار عمومی آمریکا، ناظر بر حمله احتمالی به رفح

الیف صباغ، کارشناس مسائل سیاسی در برنامه «فلسطین الصمود» از شبکه الکوثر گفت: آمریکا در صورت موافقت حمله اسرائیل به رفح نمی تواند در برابر خیزش افکار عمومی آمریکا مقاومت کند.

الیف صباغ، پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی و متخصص در امور رژیم صهیونیستی، در برنامه «فلسطین الصمود» از شبکه الکوثر با اشاره به عوامل بین‌المللی مؤثر در به تعویق انداختن یا لغو حمله رفح، گفت: هشدارها و مذاکرات بین المللی و خیزش جامعه دانشگاهی در غرب، موفق به تعویق انداختن تهاجم به رفح شد، اما تاکنون موفق به جلوگیری یا لغو این عملیات نشده است.

مهمان برنامه افزود: عوامل متعددی برای این تعویق وجود دارد:

- یکی  از عوامل تعویق حمله به رفح، ایالات متحده آمریکا است. آمریکا خوب می داند که تهاجم به رفح هزاران شهید و کشته را به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین نمی تواند در مقابل افکار عمومی آمریکا که علیه دولتمردان آمریکایی قیام می کند، مقاومت کند.

- دلیل دیگر: ترس از سرایت خیزش حامی غزه به کشورهای اروپایی. در صورتی که نسل کشی در غزه که توسط دشمن صهیونیستی با حمایت آمریکا و مهمات آمریکا صورت می گیرد؛ ادامه یابد موج اعتراضات به اروپا سرایت خواهد و دولتمردان اروپایی را نیز درگیر خواهد کرد.

- و عامل سوم نیز اینکه تهدید دیوان کیفری بین المللی به صدور حکم بازداشت علیه نتانیاهو و سایر رهبران نظامی و سیاسی به دلیل کشتارهایی که در نوار غزه رخ داده و در حال وقوع است.

 صباغ ادامه داد: دیوان بین المللی دادگستری اولین توصیه های خود را صادر کرد و اشاره کرد که نشانه های معقولی (به قول خودش) وجود دارد که نسل کشی در غزه رخ داده است، علاوه بر موارد فوق، هشدارهایی از سوی کشورهای عربی مانند مصر و عربستان وجود دارد. که دولت آمریکا از آن می ترسد.

- عامل مهم دیگر جامعه و اواضع داخلی اسرائیل است که علیه دولت نتانیاهو به ویژه خانواده های اسرا و ترس آنها از مرگ اسرا با سلاح های اسرائیلی تظاهرات می کنند. بر این اساس، خواستار تعویق یا لغو تهاجم به رفح برای انعقاد معامله ای هستند که در آن اسرای اسرائیلی بازگردانده می شوند.


 


شنبه 15 اردیبهشت 1403 - 18:4:26

دسته بندی :