در برنامه عراق الغد بررسی شد:

نگاهی به سفر رجب طیب اردوغان به عراق

دو شنبه 10 اردیبهشت 1403 - 11:4:40

سفر رئیس جمهور ترکیه به عراق پس از ۱۳ سال ، در رسانه های منطقه و جهان بازتاب گسترده و البته نتایج مهم داشت .

­­­ویژه ‌- الکوثر گزارش برنامه «عراق الغد» شبکه الکوثر حاکیست، سفررجب طیب اردوغان به بغداد پس از سیزده سال مهم توصیف شد  زیرا پرونده هایی  روی میز مقامات دو کشور بود که هر دو طرف در جستجوی راه حل هایی  برای آن بودند.
هرچند دراین مذاکرات موضوع  جنگ غزه و مسئله فلسطین  هم در نشست اردوغان با مقامات عراقی مورد بررسی قرار گرفت .
برای دولت ترکیه همیشه موضوع  حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک ) و فعالیت این گروه تروریستی در مرز با عراق،  در صدر اولویت های  سیاسی و امنیتی بوده است. اکنون آنکارا و بغداد به دنبال راه حل نهایی برای رفع  تهدیدات پ.ک.ک از طریق توافقنامه های امنیتی دوجانبه هستند. 
مقامات عراق و ترکیه در مذاکرات هفته گذشته  در بغداد توافق کردند که مکانیزمی برای رفع مشکلات ایجاد کنند که بیشتر آنها اقتصادی هستند.
ناظران سیاسی بر این باورند که  در مذاکرات امنیتی مقامات عراق و ترکیه درباره چگونگی  راه های مقابله با حزب کارگران کردستان ترکیه(پ.ک.ک) در امتداد نوار مرزی دو کشور رایزنی و توافق شد وبه یکی از مهم ترین و خطرناک ترین پرونده های امنیتی - حاکمیتی عراق خاتمه داده  شد و آن،  پایان  حضورغیرقانونی نیروهای ترکیه در شمال عراق و بمباران های مستمر مناطق مسکونی عراق در نوار مرزی به بهانه مبارزه با پ.ک.ک بود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 10 اردیبهشت 1403 - 11:4:35