به اسم مذاکرات آتش بس، به کام عادی سازی روابط با اسرائیل

یک شنبه 9 اردیبهشت 1403 - 21:0:0
به اسم مذاکرات آتش بس، به کام عادی سازی روابط با اسرائیل

رسانه های اسرائیلی گزارش دادند: در پشت پرده مذاکرات آتش بس جنگ غزه، عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی وجود دارد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کانال 12 تلویزیون رژیم صهیونیستی با افشای پشت‌پرده مذاکرات جاری برای تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه گزارش داد که نتانیاهو در حال حاضر آن را رد می‌کند اما نهادهای امنیتی و نظامی این رژیم به دنبال آن هستند، و در چنین فضایی مرحله کنونی «سرنوشت‌ساز، دراماتیک و وحشتناک» است.مفسر امور نظامی در این شبکه تلویزیونی نیر دوری می‌گوید؛ هر کسی که در روزهای اخیر با نتانیاهو صحبت کرده، می‌داند که «او اکنون نمی‌خواهد جنگ در غزه پایان یابد و این چیزی است که در روند مذاکرات گنجانده شده و می‌تواند تأثیری اساسی داشته باشد».

وی افزود نتانیاهو مخالف بازگشت آوارگان فلسطینی به شمال باریکه غزه است و این مانعی در کنار مانع قبلی است. چیزی که این روزها نتانیاهو را به شدت نگران کرده، موضوع قرار بازداشت‌هایی است که دادگاه لاهه علیه مقامات سیاسی و نظامی اسرائیلی به اتهام‌ ارتکاب جنایات جنگی صادر خواهد کرد.در مقابل این مواضع نتانیاهو، وزیر جنگ و رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی معتقدند که موضوع بازگرداندن اسرا در رأس مأموریت‌ها قرار دارد و می توان موضوع رفح را به زمان دیگری موکول کرد. .دوری مدعی است که اکنون تلاش‌هایی در پشت پرده برای دستیابی به توافقی که شامل توقف درگیری‌ها و به دنبال آن آزادی اسرا و عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی است، وجود دارد و هماهنگی خوبی میان اسرائیل و مصر درباره مذاکرات آتش‌بس وجود دارد و اکنون همه منتظر پاسخ حماس هستند.

وی با بیان اینکه نهادهای امنیتی و نظامی اسرائیل اکنون موظفند که نتانیاهو را به سمت توافق با حماس سوق دهند و مشکل کابینه وی است، افزود: پس از پاسخ حماس در روزهای آینده، مذاکرات به صورت فشرده آغاز خواهد شد.

این در حالی است که یکی از رهبران حماس در گفت‌وگو با شبکه المیادین در روز شنبه (دیروز) با اشاره به دریافت موضع اسرائیل درباره مذاکرات گفت که پیشنهاد ارائه شده از سوی اسرائیل هیچ تغییر اساسی نکرده و پاسخ روشنی به موضوع عقب‌نشینی و آتش‌بس فراگیر نمی‌دهد. وی افزود که حماس هنوز در حال بررسی این پیشنهاد است اما نمی‌توان انتظار زیادی برای پذیرش آن داشت، مگر این‌که اصلاحاتی اساسی در پیشنهاد ارائه شده، ایجاد شود.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


یک شنبه 9 اردیبهشت 1403 - 18:19:30