تصمیم جدید  اردوغان درباره روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

چهار شنبه 22 فروردین 1403 - 10:4:33
تصمیم جدید  اردوغان درباره روابط تجاری با رژیم صهیونیستی

اعلام تصمیم جدید دولت ترکیه درباره روابط تجاری با رژیم صهیونیستی، توجه رسانه‌ها را به سوی خود جلب کرد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، وزارت بازرگانی ترکیه اعلام کرد که صادرات ۵۴ گروه کالایی به مقصد بنادر تحت کنترل رژیم صهیونیستی تا زمان اعلام آتش بس در غزه محدود خواهد شد.
این تصمیم در حالی اتخاذ شده که قبلاً چند گزارش ویژه منتشر شده بود که نشان می‌داد، حتی باروت، سیم خاردار و بخش اعظم فولاد مورد نیاز رژیم صهیونیستی ، از ترکیه صادر شده است.
هاکان فیدان وزیر امور خارجه ترکیه در آنکارا به خبرنگاران گفت: یک سری تصمیمات احتیاطی علیه اسرائیل اتخاذ کرده ایم.
فیدان افزود: همانطور که می‌دانید مدتی است که کمک‌های بشردوستانه از راه اردن و از طریق چتر نجات به غزه می‌رسد. ما همچنین درخواست خود را برای مشارکت در عملیات کمک‌های بشردوستانه با هواپیماهای باری متعلق به نیروی هوایی خود مطرح کردیم. امروز مطلع شدیم که درخواست ما که مورد استقبال مقامات اردن قرار گرفت، توسط اسرائیل رد شده است.
وی تصریح کرد: هیچ توجیهی برای جلوگیری از ارسال کمک‌های هوایی به گرسنگان غزه وجود ندارد. لذا در مواجهه با این وضعیت، تصمیم گرفتیم یک سری اقدامات جدید علیه اسرائیل انجام دهیم.
پس از اعتراضات گسترده برخی از احزاب سیاسی ترکیه و جوانان حامی فلسطین به روابط تجاری آنکارا با رژیم صهیونیستی، دولت اردوغان بالاخره گام برداشت و اقدامی انجام داد که تا حدودی، می‌تواند فریاد منتقدان و معترضان را خاموش کند. اما واقعیت این است که اقدام جدید آنکارا، نه قطع رابطه تجاری – سیاسی، بلکه محدودسازی اقلام صادراتی به سرزمین‌های اشغالی است. به گفته کارشناسان سیاسی ترکیه، دولت اردوغان در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و در چند ماه گذشته، از یک سیاست دوگانه پیروی کرده که جلوه‌های داخلی و خارجی متفاوتی دارند.

واکنش سریع رژیم صهیونیستی به تصمیم آنکارا

به دنبال اقدام آنکارا، یسراییل کاتز وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی اعلام کرد: ما اقدامات متقابلی انجام خواهیم داد که به اقتصاد ترکیه آسیب می‌رساند. اردوغان بار دیگر منافع اقتصادی مردم ترکیه را قربانی حمایت از حماس کرده است.
یسراییل همچنین زبان به تهدید گشود و اعلام کرد:  رژیم صهیونیستی فوراً صادرکنندگان جایگزین پیدا می‌کند، سرمایه گذاری در ترکیه را متوقف خواهد کرد و با آمریکا و دیگر کشورها نیز درباره این اقدام ترکیه مذاکره می‌کند تا آنها نیز واکنش نشان دهند.
دراین حال، احمد داوود اوغلو نخست وزیر اسبق ترکیه و رهبر حزب کنونی آینده، از سیاستمدارانی بوده که در چند ماه اخیر، همواره از تصمیمات اردوغان درباره اسرائیل انتقاد کرده و تجارت با رژیم صهیونیستی را مایه شرم دانسته است.
داوود اوغلو، امروز هم پس از اعلام تصمیم محدودسازی اقلام صادارتی گفت: «چرا تعلل کردید و قبلاً این کار انجام نشد؟ چرا با وجود تداوم نسل کشی در غزه، خط حمل مواد برای اسرائیل قطع نشده است؟ ترکیه باید تجارت خود با اسرائیل را به طور کامل متوقف کند و حریم هوایی خود را به روی اسرائیل ببندد.
داوود اوغلو در ادامه افزود: «ترکیه باید گام‌های سخت‌تری علیه اسرائیل بردارد. تحریم ۵۴ ماده‌ای وزارت بازرگانی کافی نیست».


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید

 


چهار شنبه 22 فروردین 1403 - 10:4:24

دسته بندی :