جنجال آفرینی پیام سخنگوی قسام

شنبه 19 اسفند 1402 - 17:0:0

ابو عبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام خطاب به عابدان حرمین، شعری حماسی خواند. پیامی که در حقیقت خطاب به امت اسلامی است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، ابو عبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام در تازه ترین پیام خود با شعری که خواند، مثل همیشه جنجال آفرید. چه پیامی در کلام او خطاب به امت اسلامی است؟ آیا سرزنش می کند؟ این پیام چه واکنش هایی به دنبال خواهد داشت؟

به نقل از  رای الیوم، نکته جالب در پیام روز جمعه ابو عبیده سخنگوی گردان‌های عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس، استفاده از قصیده ای مشهور در تاریخ ادبیات عربی و اسلامی است:

يا عابد الحرمين لو أبصرتنا

لعلمت أنك في العبادة تلعب

من كان يخضب خدده بدموعه

فنحورنا بدمائنا تتخضّب

تویی که در حرمین مشغول عبادتی و سرت به عبادت گرم است؛ تویی که صورتت را با اشک رنگین می کنی اگر خوب نگاه کنی می بینی که ما گریبانمان را با خونمان رنگین کرده ایم.

چرا و به چه مناسبت ابو عبیده این قصیده را انتخاب کرده است؟

این قصیده سروده عبدالله بن مبارک خطاب به "فضیل بن عیاض"، یکی از علمای اهل سنت است که به دلیل اعتکاف در حرمین شریفین در مکه و مدینه به "عابد الحرمین" معروف شده است. شاعر در این قصیده از عابد الحرمین (فضیل بن عیاض) می خواهد در جبهه حضور یافته و در کنار مسلمانان بجنگد. فضیل وقتی که این قصیده را می خواند، گریه می کند و می گوید: "حق با ابو عبدالرحمن (شاعر این قصیده) است". گفته می شود فضیل بن عیاض در آن زمان، متقی ترین آدم آن دوره بوده است.

برخی این پیام ابو عبیده را خطاب به همه امت اسلامی دانسته اند که از آنها خواسته برای دفاع از مستضعفین فلسطین به پا خیزند.

عبد الجلیل هنوش، اندیشمند مغربی چندین عبارت را از پیام ابو عبیده گزینش کرده و آن را نمونه ای از سخنوری وی دانسته است:

ای بندگان خدا و برگزیدگان راه عبادت او

خداوند مقدر کرده است

که در زمانه ای که مردان مرد اندکند

آنها با خون خود ننگ ناتوانی و ضعف را از دامان امت اسلامی بشویند

لبیک یا اقصی

یکی از کاربران به نام (ادهم شرقاوی) پیام ابو عبیده را یک چشمه کوچک از سعادت، شجاعت، قدرت و اعتماد به نفس دانسته است.

کاربر دیگری به نام عادل ابو المعاطی پاشا خطاب به ابو عبیده می گوید کسانی که اکنون باید مخاطب تو باشند سرگرم تماشای مسابقه فوتبال الاهلی و الزمالک هستند؛ تو با چه کسانی حرف می زنی؟!

وی می افزاید: خدا به داد تو برسد ای غزه. این پیام انگار پیام خداحافظی و اتمام حجت است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


شنبه 19 اسفند 1402 - 18:50:33