افزایش شدید هزینه‌های رژیم صهیونیستی از ناامنی باب المندب

چهار شنبه 16 اسفند 1402 - 21:0:0
 افزایش شدید هزینه‌های رژیم صهیونیستی از ناامنی باب المندب

روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» و وب‌سایت اقتصادی «ICI» این رژیم نوشتند جنگ غزه و حملات نیروهای دریایی یمن در تنگه باب المندب، خسارات زیادی به اقتصاد اسرائیل تحمیل کرده است.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  وزارت دارایی رژیم اسرائیل در گزارشی  که رسانه های صهیونیستی منتشر کرده اند، اذعان کرده است انحراف مسیر کشتی ها از دریای سرخ به منظور جلوگیری از حملات نیروهای مسلح یمن، منجر به تحمیل هزینه های هنگفت به حمل و نقل دریایی به این رژیم شده است.
اقتصاددانان ارشد وزارت دارایی رژیم صهیونیستی بر این باورند که تغییر مسیر کشتی ها از دریای سرخ و باب المندب به جنوب آفریقا به خاطر هراس از حملات یمن، حدود ۱۳ هزار کیلومتر بر مسافت پیش روی کشتی‌ها تا رسیدن به بنادر اسرائیل می افزاید که این امر باعث تحمیل هزینه های گزاف می شود.
به نوشته اسرائیل هیوم، این هزینه ها به کشتی هایی که کالا به بنادر سرزمین های اشغالی وارد می کنند یا کشتی هایی که کالا از این بنادر خارج می کنند، ارتباط می‌یابد.
کارشناسان اقتصادی رژیم اسرائیل هشدار دادند که در صورت ادامه جنگ غزه و تداوم تنش در دریای سرخ و باب المندب، هزینه های حمل و نقل دریایی این رژیم به دلیل تغییر مسیر کشتی ها به صورت چشمگیری افزایش خواهد یافت.
در این گزارش آمده است که تحمیل هزینه های اضافی برای حمل و نقل کشتی های کانتینری، سالانه یک میلیارد دلار برآورد می شود.
بر اساس این گزارش، در صورت تغییر مسیر کشتی ها از دریای سرخ و باب المندب،‌ هزینه های کشتی‌های فله‌بر از جمله آن‌هایی که از طریق بندر ایلات، فسفات صادر می‌کنند، سالانه بین ۳۵ تا ۵۰ میلیون دلار برآورد می‌شود که نشان‌دهنده افزایش ۷۷ تا ۱۰۰ درصدی است.
این گزارش افزایش هزینه های کشتی های باری عمومی مانند کشتی هایی که به بنادر سرزمین های اشغالی آهن وارد و ضایعات صادر می کنند را سالانه ۶۷ تا ۱۱۰ میلیون دلار اضافی تخمین زده است که نشان دهنده افزایش ۶۷ تا ۱۰۰ درصدی است.
در مورد کشتی های دارای قابلیت های بارگیری افقی (رو - رو ) مانند کشتی های حامل خودرو نیز این گزارش نشان می دهد که هزینه های آنها سالانه ۴۰۰ میلیون دلار افزایش می یابد که نشان دهنده افزایش ۲۰۰ درصدی است.
پیشتر نیز وزارت صنعت و اقتصاد اسرائیل در فوریه گذشته اعلام کرد که عملیات نیروهای دریایی یمن در دریای سرخ و دریای عرب بر ۲۵ درصد از کالاهای وارداتی و ۲۱ درصد از واردات مواد اولیه و همچنین بر صادرات این رژیم تاثیرگذاشته و رقابت پذیری آنها را تحت تاثیر قرار داده است.
 ارتش یمن طی ماه های گذشته در حمایت از مقاومت ملت فلسطین در نوار غزه چند کشتی صهیونیستی یا کشتی های عازم سرزمین های اشغالی را در دریای سرخ و تنگه باب‌المندب هدف قرار داده است. نیروهای ارتش یمنی متعهد شده‌اند تا زمانی که رژیم اسرائیل حملات خود به غزه را متوقف نکند، حملات به کشتی‌های این رژیم یا کشتی های عازم سرزمین های اشغالی را در دریای سرخ ادامه خواهد داد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 16 اسفند 1402 - 9:55:0