آشنایی با مشاهیر و بزرگان اسلام در شهر مقدس مشهد

شنبه 14 بهمن 1402 - 13:0:0
آشنایی با مشاهیر و بزرگان اسلام در شهر مقدس مشهد

از مزیت‌های آشنایی با بزرگان اسلام در مشهد، یادگیری نحوه صحیح زیارت از حرم مطهر است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، از مزیت‌های آشنایی با بزرگان اسلام در مشهد، یادگیری نحوه صحیح زیارت از حرم مطهر است. به همین دلیل در این مقاله، عالمان دینی، اصحاب امام رضا (ع) و آرامگاه این اشخاص را به مسافران مشهد مقدس معرفی کرده‌ایم. پس از مطالعه این مقاله، در صورت سفر با تور مشهد، نگاهی متفاوت نسبت به زیارت حرم مطهر رضوی خواهید داشت.

شیخ حر عاملی؛ زیارت محدث مشهور اسلام

خیلی از احادیثی که از معصومین به گوش شما می‌رسد توسط یکی از نوه‌های «حر بن یزید ریاحی» (کسی که در واقعه عاشورا توبه کرد و به سپاه امام حسین (ع) پیوست) نوشته شده است. در «صحن انقلاب» حرم مطهر امام رضا (ع) کمی به طرف شمال شرقی قدم بزنید تا به مقبره «شیخ حر عاملی» برسید. شیخ حر عاملی احادیث امامان شیعه را تنها منبع استنباط احکام شرعی و فقه می‌دانست. به همین دلیل محدث و فقیه امامیه محسوب می‌شود. وی همچنین ذوق هنری بالایی داشته و اشعار فراوانی در مدح اهل بیت سروده که شامل ۲۰/۰۰۰ بیت شعر می‌شود.

شیخ بهایی؛‌ معمار بزرگ بناهای اسلامی

با دیدن گنبد «مسجد امام اصفهان» (به عنوان یکی از شاهکارهای معماری اسلامی) فکر نمی‌کنید که این بنا را یک عالم و فقیه مهندسی کرده باشد. همچنین «منار جنبان اصفهان» نیز باید حاصل زحمات یک معمار چیره دست و نه یک عالم دینی باشد. شیخ بهایی، عالم، دانشمند، شاعر و معمار ایرانی این دو بنا را به همراه سایر آثار معماری مانند «شاخص ظهر شرعی» در حرم امام رضا (ع) ساخته است. وی همچنین عملیات مهندسی تقسیم آب زاینده رود را برای ۷ منطقه از اصفهان انجام داد. آرامگاه شیخ بهایی در حرم مطهر امام رضا (ع) بعد از رواق امام خمینی قرار گرفته که با آینه کاری‌ها و کتیبه های خوشنویسی شده مزین است.

ویژگی‌های علمی شیخ بهایی

وی بیش از ۱۰۰ کتاب در علوم مختلف تالیف کرده است. آثار او در زمینه‌های مختلفی از جمله علوم قرآنی، فقه، ادعیه و مناجات، حکمت و فلسفه، ریاضیات و علوم غریبه نگارش شده‌اند. همچنین شیخ بهایی اشعار بسیاری به فارسی و عربی با مضامین عرفانی و صوفیانه می‌سروده.

چه کسی در گنبد سبز مشهد دفن شده است؟

مقبره گنبد سبز با کاشی‌های فیروزه‌ای روی گنبد و نقوش هنر اسلامی روی دیوارهای مقبره، شهر مشهد را زیبا می‌کند. «شیخ محمد مومن» از علمای هم عصر با «شیخ حر عاملی» در این مقبره دفن شده است. شیخ محمد ۳۶ سال به تطبیق روایات کتب اربعه شیعه پرداخت. او در سال‌های آخر عمر خود تالیف تفسیری از قرآن بر اساس روایات معصومین را شروع کرد. تفسیر وی با نام «مقتبس الانوار من ائمه الاطهار» ۹ جزء از قرآن را در بر گرفت اما در این میان دار فانی را وداع گفت.

پیر پالاندوز؛ نویسنده قرآن هفت سوره‌ای

قبل از هر چیزی کاشی‌ کاری‌های زیبا که با نقش‌های هندسی ترنج تزئین شده‌اند، در بدو ورود به این آرامگاه شما را جذب خود می‌کنند. «شیخ محمد مقتدی» ملقب به پیر پالاندوز در این مکان دفن شده است. وی با اینکه یکی از عارفان بزرگ سلسله «ذهبیه» به شما می‌رفت، برای گذران زندگی خود به پالان دوزی مشغول بود. به همین دلیل به پیر پالان دوز معروف شد. وی قرآن هفت سوره‌ای را با خط ثلث به عنوان یکی از آثار مهم اسلامی نوشت. می‌توانید آرامگاه شیخ محمد را در ضلع شرقی حرم امام رضا (ع) و در خیابان نواب صفوی زیارت کنید.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


جمعه 13 بهمن 1402 - 20:55:37

دسته بندی :
برچسب :