هشدار گاردین به بایدن درباره عواقب انتقامجویی عجولانه

سه شنبه 10 بهمن 1402 - 23:24:55
هشدار گاردین به بایدن درباره عواقب انتقامجویی عجولانه

روزنامه انگلیسی گاردین با اشاره به عواقب تصمیم عجولانه رئیس جمهور آمریکا در ارائه چک سفید به رژیم صهیونیستی، خواهان تصمیم عاقلانه وی برای پرهیز از رویارویی نظامی با ایران و پرداختن به ریشه حوادث جاری شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، گاردین در مقاله ای در مورد واکنش احتمالی آمریکا به جان باختن سه تن از سربازان این کشور در حمله پهپادی به مناطق مرزی اردن و سوریه نوشت: جو بایدن بی‌درنگ پس از عملیات هفتم اکتبر حماس، حمایت بی‌قید و شرط واشنگتن از تل‌آویو را اعلام و دچار اشتباه محاسباتی ارائه چک سفید به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل شد. اشتباه محاسباتی مجدد او پیامدهایی وحشتناک تر خواهد داشت.

این گزارش می‌افزاید: «اقدام تلافی‌جویانه نظامی آمریکا علیه ایران فاجعه‌ای است که درگیری غزه را طولانی‌تر کرده، موجب حمله همه جانبه حزب الله لبنان به اسرائیل شده، درگیری‌های پراکنده در عراق و سوریه را به جهنمی سوزان تبدیل کرده و دولت‌های دوست آمریکا در مصر، اردن و خلیج فارس را بی‌ثبات می‌کند.»

به اعتقاد مقاله‌نویس گاردین، «رویارویی بی‌پایان آمریکا و ایران، شاید به طور همیشگی دموکراسی‌های غربی را بین کشورهایی مانند انگلیس که از آمریکا حمایت می کنند و کشورهایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا که عاقلانه برقراری روابط دیپلماتیک مجدد با تهران را در اولویت قرار می دهند، تقسیم کند. این دودستگی به چین فرصت می دهد تا جاه طلبی های ژئوپلیتیک خود را پیش ببرد و روسیه نیز تشدید جنگ در اوکراین را توجیه کند.»

این گزارش اضافه می‌کند: «فراتر از آن، اقدام نظامی آمریکا علیه ایران هدیه ای به نتانیاهو است که مدتها خواهان اقدام نظامی علیه تهران بوده و جنگ ابدی به سیاست او پس از هفتم اکتبر تبدیل شده است.»

گاردین تاکید دارد: «عاقلانه‌ تر آن است که بایدن بدون تأخیر بیشتر به ریشه های بحران رسیدگی کند. او باید خواهان توقف بمباران غزه توسط اسرائیل شود؛ آتش‌ بسی را اعمال کند که طبق آن گروگان ‌های اسرائیلی آزاد شوند و کارزار جهانی برای تشکیل دو کشور در فلسطین را رهبری کند. مسلم است که منفجر شدن بمب بزرگ خاورمیانه به سود هیچ کس نیست.» 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 10 بهمن 1402 - 23:24:47