تحلیل اکونومیست از عواقب بازگشت ترامپ به کاخ سفید

سه شنبه 3 بهمن 1402 - 18:29:40
تحلیل اکونومیست از عواقب بازگشت ترامپ به کاخ سفید

نشریه اکونومیست معتقد است در صورت بازگشت «دونالد ترامپ» به قدرت در آمریکا، به طور حتم کشورهای جهان در نگاه دولت احتمالی وی به سه دسته متحد، دشمن و بازندگان تقسیم خواهند شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به اعتقاد نویسنده اکونومیست، احتمال بازگشت ترامپ به قدرت با پیروزی اخیر او در انتخابات درون حزبی‌اش در بعضی ایالت‌ها هر لحظه قوی‌تر می‌شود و حتی یکی از نمایندگان کنگره این کشور بازگشت ترامپ را چنین توصیف کرده است که کشورهای خارجی باید از وضعیت ایالات متحده وحشت‌زده شوند.

تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۱۰ ماه دیگر باقی مانده است. همانطور که بازارهای مالی روی رویدادهای آینده شرط بندی می‌کنند، جهان شروع به آماده شدن برای پیامدهای دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ کرده است که حتمی‌ترین تبعات آن بالا رفتن تعرفه‌ها، ترک احتمالی اوکراین و تایوان و رویکرد تهاجمی‌تر آمریکا نسبت به چین و قدرت‌های دیگر است.

تاریخ روسای جمهور آمریکا ثابت کرده است که انتخاب یک رئیس جمهور چقدر می‌تواند در سیاست خارجی این کشور تغییر حاصل کند. ریچارد نیکسون به چین رفت و رونالد ریگان به اتحاد جماهیر شوروی گفت که دیوار برلین را خراب کند. شکاف سیاست خارجی به طور حتم از جو بایدن رئیس جمهوری کنونی آمریکا تا ترامپ فاحش‌ترین خواهد بود و حتی ممکن است سطح اختلاف کشورها با یکدیگر در جهان بیشتر از وضعیت کنونی شود. 

دولت بایدن در سال‌های گذشته در استقرار نیروهای نظامی و برخورد تجاری با متحدان و رقبایش محتاط‌انه تر عمل کرده و البته در حمایت از اوکراین دست به اقدامات رادیکال‌تری زده است. با این حال به اعتقاد مجله اکونومیست بی نظمی جهانی افزایش پیدا کرده است که حتی در خاورمیانه، افغانستان و بخش‌هایی از آفریقا نام آن را باید فروپاشی نظم و قوانین جهانی عنوان کرد.

ریاست‌جمهوری دوم ترامپ با ریاست‌جمهوری دوره اول متفاوت خواهد بود، هم به این دلیل که جهان آشفته‌تر است و هم به این دلیل که ترامپ کمتر احتمال دارد مانع تراشی رسمی در دستور کار دولت خود را تحمل کند. گفته می‌شود که اعمال تعرفه ۱۰ درصدی برای واردات از سراسر جهان و تعلیق روابط تجاری عادی با چین و بالا رفتن تعرفه‌ها از وضعیت کنونی محتمل است.

ولی برای برخی از سیاستمداران و کشورهایی که از نظر ایدئولوژیک با ترامپ همسو هستند، ریاست جمهوری او خبر خوبی خواهد بود. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی اسرائیل اگر بتواند تا سال ۲۰۲۵ در قدرت بماند، می‌تواند روی حمایت ترامپ برای نادیده گرفتن درخواست فلسطینی‌ها برای تشکیل یک کشور مستقل حساب کند. از ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان احتمالا در کاخ سفید  استقبال می‌شود. در مورد عربستان و هند با وجود اشخاصی مثل بن سلمان و نارندا مودی نیز وضعیت مسالمت‌آمیزی پیش‌بینی می‌شود. حتی بعضی از متحدان لیبرال دموکرات آمریکا مثل استرالیا نیز از انتخاب ترامپ خوشحال خواهند شد چون آنها چین را برای خود تهدید می‌بینند.

اکونومیست در ادامه یادداشت خود می‌نویسد: هرچند سبک پر هرج و مرج و شخصیت بی ثبات ترامپ، پیش بینی‌ها را دشوار می‌کند ولی به طور حتم انتخاب ترامپ کشورهای جهان را به سه دسته تقسیم خواهد کرد که از اصطلاح کاربران یا همپیمانان، کبودشده‌ها یا دشمنان و بازنده‌ها استفاده شده است که بازنده‌ها همان کشورهایی هستند که برای ترامپ اهمیتی ندارند.

نکته قابل توجه در سیاست احتمالی ترامپ این است که دوستان فعلی نمی‌توانند انتظار سیاست قبلی آمریکا را داشته باشند. اکونومیست تخمین می‌زند که آمریکا به خاطر مسائل مالی با کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اختصاص و تامین بودجه‌های نظامی از تولید ناخالص داخلی خود با مشکل روبرو شود. یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا به تازگی مدعی شد که در سال ۲۰۲۰ ترامپ به اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا گفته است که در صورت حمله به اروپا، آمریکا به آنها کمک نخواهد کرد چون اعتقاد دارد که ناتو مرده است و باید از ناتو خارج شد.

به اعتقاد اکونومیست در نظر ترامپ بعضی از کشورها مثل تایوان که ۴۵ میلیارد دلار روی دست آمریکا هزینه گذاشت به طور حتم با عنوان «مفت‌خور» ارزیابی خواهند شد. هرچند تایوان هزینه‌های نظامی خود را به ۲.۵ درصد تولید ناخالص داخلی افزایش داده است، اما همچنان به حضور نظامی گسترده آمریکا در آسیا برای جلوگیری از وقوع درگیری احتمالی با چین متکی است. متحد آسیب‌پذیر دیگر اوکراین است. با وجود علاقه ترامپ به ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه و این کشور، آمریکا ممکن است جنگ را هدر دادن منابع آمریکایی بداند و سعی کند اوکراین را به دستیابی به یک توافق صلح با روسیه وادار کند.

اکونومیست از دشمنان آمریکا در دوره احتمالی تنها به چین و در مواردی به ایران اشاره کرده است که چین انتظارات کمتری خواهد داشت زیرا در مذاکرات قبلی با ترامپ ناامید شده است و خصومت متقابل اکنون در سیاست های هر دو کشور وجود دارد. در دوره اول دولت ترامپ، ایران با تحریم‌های حداکثری و ترور قاسم سلیمانی، یکی از فرماندهان کلیدی این کشور مواجه شد ولی حملات بعدی ایران در منطقه چندان از سوی ترامپ جواب داده نشد. می‌توان تصور کرد که ترامپ ممکن است تلاش کند ایران و متحدانش را به یک توافق صلح منطقه‌ای دعوت کند.

سومین گروه از کشورها نه متحدان نزدیک آمریکا هستند و نه دشمن. آمریکا علاقه چندانی به آنها ندارد ولی درگیری همچنان در این مناطق مثل افغانستان، سودان، ارمنستان و آذربایجان شدید است.

به اعتقاد اکونومیست ریاست جمهوری ترامپ به احتمال زیاد شاهد فرسایش بیشتر قوانین جهانی در مورد همه چیز از تجارت گرفته تا حقوق بشر خواهد بود و اوضاع را بدتر می‌کند. برای کشورهای فقیر این فرسایش قابل ملاحظه خواهد بود و ممکن است از سوی سازمان‌های بین‌المللی نیز قابل جبران نباشد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 3 بهمن 1402 - 18:28:59