جزئیاتی از طرح مصر برای متوقف کردن جنگ در غزه

سه شنبه 5 دی 1402 - 11:37:28
جزئیاتی از طرح مصر برای متوقف کردن جنگ در غزه

مصر پیشنهاد اولیه و بلندپروازانه‌ای را برای پایان دادن به جنگ غزه تهیه کرده است که شامل آتش‌بس، آزادی اسرا و ایجاد یک دولت فلسطینی می‌شود که اداره هر دو بخش نوار غزه و کرانه باختری را برعهده داشته باشد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، نسخه‌ای از این طرح که با همکاری قطر آماده شده، هم اکنون در اختیار اسرائیل، حماس، آمریکا و دولت‌های اروپایی قرار گرفته است؛ با این وجود بررسی‌های اولیه حاکی از آن است که این طرح هنوز بسیار مقدماتی است، زیرا هم از هدف اعلام شده از سوی اسرائیل یعنی نابودی حماس فاصله دارد و هم به نظر می‌رسد که نتوانسته است به خواست اسرائیل برای حفظ کنترل نظامی بر غزه برای مدت طولانی پس از جنگ، پاسخ مناسبی بدهد.

این پیشنهاد در حالی ارائه شده است که حملات اسرائیل به مرکز و جنوب نوار غزه ادامه دارد و همچنان بر شمار قربانیان این جنگ که وزارت بهداشت فلسطینی شمار آنها را بیش از 20 هزار و 400 شهید و حدود دو میلیون آواره اعلام کرده، افزوده می‌شود.

طرح مصر شامل چه مفادی است؟

بنا بر اعلام یک مقام مصری که به شرط ناشناس ماندن با آسوشیتدپرس گفتگو کرده، قاهره در این طرح خواستار برقراری یک آتش‌بس اولیه شده که تا دو هفته ادامه می‌یابد و در این مدت گروه های فلسطینی حدود 50 گروگان از جمله زنان، بیماران و سالمندان را آزاد خواهند کرد. مصر پیشنهاد داده که در ازای آزادی این تعداد از گروگان‌ها، بین 120 تا 150 فلسطینی که در زندان‌های اسرائیل نگهداری می‌شوند نیز آزاد شوند.

به گفته این منبع مصری، همزمان باید مذاکرات برای تمدید آتش‌بس و آزادی دیگر گروگان‌ها و تبادل اجسادی که در دست گروه های فلسطینی هستند نیز انجام شود.

مصر و قطر همچنین اعلام کرده‌اند که در این میان، با همۀ جناح‌های فلسطینی از جمله حماس، برای توافق بر سر تشکیل «یک دولت واحد» گفتگو خواهند کرد.

طبق طرح آنها، این دولت اداره غزه و کرانه باختری را «برای یک دوره انتقالی» برعهده خواهد داشت تا این که جناح‌های فلسطینی اختلافات خود را حل کنند و روی طرحی برای برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی توافق کنند.

بر اساس این طرح، اسرائیل و حماس نیز باید برای رسیدن به یک «توافق جامع» مذاکره کنند. این توافق شامل موضوعات مختلفی از جمله آزادی همۀ گروگان‌های باقی مانده در ازای همۀ زندانیان فلسطینی در اسرائیل، همچنین خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه و توقف حملات راکتی به اسرائیل توسط گروه های فلسطینی خواهد بود.

بنا بر آمار منابع فلسطینی‌، حدود 8 هزار فلسطینی در بازداشت اسرائیل هستند.

به گفته این منبع ناشناس، مقامات مصری هفته گذشته در جریان سفر اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس به قاهره، با او درباره این طرح پیشنهادی گفتگو کرده‌اند و قصد دارند به زودی با زیاد نخاله، رهبر گروه جهاد اسلامی فلسطین (که روز یکشنبه وارد قاهره شد) نیز گفتگو کنند.

نیروهای «جهاد اسلامی فلسطین» نیز در حمله 7 اکتبر به اسرائیل مشارکت داشتند و رهبران این گروه پیش از این گفته بودند که تنها پس از پایان جنگ حاضر به آزادی گروگان‌ها هستند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود، به آسوشیتدپرس گفت که آنها از پیشنهاد مصر آگاه هستند. با این وجود شک دارند که نتانیاهو و دولتش حاضر به پذیرش چنین پیشنهادی شوند. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 5 دی 1402 - 11:37:22