درخواست مصر و موریتانی برای اجرای «قطعنامه ۳۷۷» سازمان ملل

دو شنبه 20 آذر 1402 - 9:29:49
درخواست مصر و موریتانی برای اجرای «قطعنامه ۳۷۷» سازمان ملل

دو کشور مصر و موریتانی خواستار فعال شدن قطعنامه ۳۷۷ سازمان ملل متحد در مورد جنگ غزه شدند.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از  الجزیره،  مصر و موریتانی از سازمان ملل متحد خواستند حالا که آمریکا بدون توجه به نظر سایر اعضای شورای امنیت اقدام به وتوی قطعنامه پیشنهادی امارات برای آتش بس فوری در جنگ غزه کرده، سازمان ملل با فعال کردن قطعنامه ۳۷۷ خود، مجمع عمومی را بعنوان تصمیم گیرنده اصلی در مورد آتش بس معرفی نماید.
قطعنامه ۳۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد معروف به «قطعنامه اتحاد برای صلح» متضمن این مفهوم است که اگر در مواردی شورای امنیت به علت وتوی یکی از اعضای دائم خود نتواند به هنگام تهدید علیه صلح، نقض صلح یا عمل تجاوز اقدام مناسبی انجام دهد، وظیفهٔٔ صلح و امنیت بین‌المللی به عهدهٔ مجمع عمومی سازمان ملل متحد و شورای امنیت گذاشته شود.
تاکنون ۱۰ بار از راهکار قطعنامهٔ اتحاد برای صلح و تشکیل اجلاس فوق‌العاده فوری مجمع عمومی استفاده شده‌است.از این بند آخرین بار در مارس ۲۰۲۲ استفاده شد، زمانی که سازمان ملل برای توقف حمله روسیه در اوکراین و خروج فوری همه نیروهایش از این کشور رای داد.
این قطعنامه به مجمع عمومی اجازه می دهد تا استفاده از زور را توصیه کند، اما این جنبه از قطعنامه تنها یک بار در سال ۱۹۵۱ مورد استفاده قرار گرفت و از دولت ها خواست تا به اقدام سازمان ملل در شبه جزیره کره کمک کنند.
در همین حال هیئت مصر در سازمان ملل متن پیش نویس قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را به اشتراک گذاشته است که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه است. پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی از زبانی مشابه قطعنامه شورای امنیت استفاده می‌کند که روز جمعه توسط آمریکا وتو شد و انتظار می‌رود روز سه‌شنبه به رای گذاشته شود.


­­­آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 20 آذر 1402 - 9:29:45