غزه رکورد دار بالاترین نرخ تلفات غیرنظامیان در جنگ‌های قرن بیستم

یک شنبه 19 آذر 1402 - 19:0:0
غزه رکورد دار بالاترین نرخ تلفات غیرنظامیان در جنگ‌های قرن بیستم

نسبت تلفات غیرنظامیان در جریان جنگ غزه از نرخ مشابه تلفات مربوط به همه‌ی درگیری‌های جهانی دیگر در قرن بیستم پیشی گرفته است. مطالعات انجام گرفته شده از سوی یک روزنامه صهیونیستی نشان می‌دهد، بیش از نیمی از تلفات غزه در جریان جنگ میان حماس و رژیم صهیونیستی مربوط به غیرنظامیان فلسطینی بوده و این رقم در تاریخ جنایات رژیم صهیونیستی بی‌سابقه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، به نقل از گزارش «گاردین»، یک مطالعه منتشر شده از سوی روزنامه صهیونیستی هاآرتص نشان می‌دهد، غیرنظامیان فلسطینی ۶۱ درصد از تلفات غزه در جریان حملات هوایی رژیم صهیونیستی را تشکیل می‌دهند. طبق داده‌های منتشر شده، نرخ تلفات غیرنظامیان در این جنگ از نرخ تمامی درگیری‌های جهانی رخ داده طی قرن بیستم بیشتر شده است.

طبق بررسی انجام گرفته شده، بی‌توجهی کارزار بمباران هوایی بی‌امان رژیم صهیونیستی نسبت به تمایز قائل شدن بین نظامیان و غیرنظامیان غزه منجر به کشتار گسترده غیرنظامیان در این جنگ شده است، طوری که آمارهای مربوطه به نرخ کشتار غیرنظامیان در جنگ کنونی در این منطقه طی سال‌های اخیر بی‌سابقه بوده است.

تحلیل هاآرتص در حالی منتشر شده است که نیروهای رژیم صهیونیستی روز شنبه به حملات خود برای تحکیم کنترل خود بر نواحی شمال غزه به بمباران منطقه شجاعیه ادامه دادند و چندین حمله هوایی دیگر را هم به رفح انجام دادند. این حملات در حالی رخ داد که به ادعای ارتش رژیم صهیونیستی به مردم غزه گفته شده که می‌توانند در رفح به عنوان مرز جنوبی این شهر با مصر به عنوان منطقه امن پناه بگیرند.

هاآرتص تحلیلی از سوی «یاگیل لوی» استاد جامعه شناسی دانشگاه آزاد رژیم صهیونیستی منتشر کرده است، طبق اظهارات وی در سه جنگ قبلی رژیم صهیونیستی در غزه طی دوره های زمانی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۲، نرخ تلفات غیرنظامیان نسبت به مجموع شمار جان باختگان بر اثر حملات هوایی این رژیم حدود ۴۰ درصد بوده است. این نرخ در جریان کارزار بمباران غزه در اوایل سال جاری در عملیات موسوم به «سپر و پیکان» ۳۳ درصد عنوان شد.

با این حال، در جریان سه هفته اول عملیات جاری موسوم به «شمشیرهای آهنین» رژیم صهیونیستی، نرخ تلفات غیرنظامیان از کل مرگ و میر‌های مربوط به این دوره از جنگ به ۶۱ درصد افزایش پیدا کرده است. لوی نرخ تلفات را به عنوان «کشتار بی‌سابقه» غیرنظامیان غزه از سوی نیروهای رژیم صهیونیستی توصیف کرده است.

به گفته لوی، این نسبت به میزان قابل توجهی بالاتر از میانگین نرخ تمامی تلفات مربوط به غیرنظامیان در تمامی جنگ‌ها و درگیری‌های سراسر جهان طی قرن بیستم است که در جریان آن غیرنظامیان حدود نیمی از جمعیت کشته‌شدگان را تشکیل می‌دهند.

لوی این طور در جریان مطالعاتش نتیجه‌گیری می‌کند:  کشتار گسترده غیرنظامیان نه تنها هیچ کمکی به امنیت اسرائیل نمی‌کند، بلکه عاملی برای تضعیف بیشتر پایه‌های آن خواهد شد. مردم غزه که از خرابه‌ها و ویرانه‌های خانه‌هایشان تحت تاثیر حملات اسرائیل بیرون می‌آیند و اعضای خانواده‌ خود را از دست می‌دهند به دنبال انتقامی از اسرائیل هستند که هیچ ترتیبات امنیتی نمی‌تواند در برابرشان مقاومت کند.

پیش‌تر نشریات صهیونیستی دیگری هم عنوان کرده بودند که رژیم صهیونیستی عمدا منازل مسکونی و مناطق سکونت غیرنظایمیان  فلسطینی را هدف قرار می دهند تا باعث تلفات گسترده غیرنظامیان شوند به این امید که آنها را علیه حماس تحریک کرده و بشوراند.

ارقام مذکور برای دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا که به دلیل وتو کردن قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل با هدف برقراری آتش‌بس در غزه با انتقادات و انزوای شدید جهانی مواجه شده است، ناخوشایند خواهد بود.

گاردین می‌نویسد: از زمان آغاز جنگ در تاریخ ۷ اکتبر، آمریکا به دنبال حمایت از اسرائیل برای تداوم حملات خود به غیرنظامیان بوده است و با وجود تلفات بالای غیرنظامیان بارها ادعا کرده است که ارتش اسرائیل حرف‌های دولت وی را گوش می‌دهد.  

«جان کربی»،سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هم این ادعا را در روز جمعه بار دیگر در گفتگو با خبرنگاران تکرار کرد و افزود: همه ما می‌دانیم که می‌توان اقدامات بیشتری را برای کاهش تلفات غیرنظامیان در غزه انجام داد. ما به همکاری خود با همتایان اسرائیلی با این هدف ادامه می‌دهیم. اظهارات کربی در حالی مطرح شد که بایدن با اتهاماتی مبنی بر مشارکت در جنایات جنگی اسرائیل به دلیل وتوی قطعنامه شورای امنیت مواجه شده است.

در همین رابطه دیده‌بان حقوق بشر هم عنوان کرده است: ایالات متحده با ادامه دادن حمایت دیپلماتیکش از اسرائیل و ارائه تسلیحات به آن برا ی حمله به غیرنظامیان در جنایات جنگی اسرائیل همدستی کرده و شریک است.

«پل اوبراین» مدیر اجرایی عفو بین‌الملل هم در انتقاد از مواضع دولت بایدن گفته است: مایه تاسف است که دولت آمریکا با اقدام خود مبنی بر وتوی قطعنامه شورای امنیت به درد و رنج بی سابقه غیرنظامیان، شمار حیرت‌انگیز تلفات و فاجعه انسانی بی‌سابقه در غزه پشت می‌کند.

علاوه بر این، «فیصل بن فرحان آل سعود»، وزیر خارجه عربستان سعودی نیز در جریان دیداری با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در جمعه شب، از لزوم برداشتن گام های فوری از سوی آمریکا برای برقراری آتش بس در غزه جهت ارائه کمک‌های بشردوستانه صحبت کرد.

با این حال، مقامات آمریکایی در مواجهه با انتقادات جهانی تنها بر نقشی که این کشور در فشار بر رژیم صهیونیستی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه از طریق گذرگاه رفح ایفا کرده است، تاکید می کنند.

این در حالی است که سازمان ملل و دیگر آژانس‌های امداد رسانی عنوان کرده‌اند حتی زمانی که کامیون‌های مربوط به کمک‌های بشردوستانه وارد نوار غزه می‌شوند، تحت تاثیر تهاجمات زمینی گسترده در مناطق مختلف غزه و عدم وجود امنیت عمومی روند عرضه  و توزیع آذوقه‌ها بسیار دشوار بوده و این موضوع خطرات مربوط به بیماری و گرسنگی‌های فزاینده را افزایش می‌دهد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


یک شنبه 19 آذر 1402 - 17:1:53