وضعیت احتمالی غزه در آینده به روایت روزنامه لوموند

شنبه 18 آذر 1402 - 11:5:8
وضعیت احتمالی غزه در آینده  به روایت روزنامه لوموند

روزنامه فرانسوی لوموند نوشت: اسرائیل هدف خود از جنگ غزه را نابودی حماس عنوان کرده اما به این واقعیت بی‌توجه مانده که نابود کردن جنبش‌های مذهبی به دلیل ماهیت متغیر و چندوجهی آن‌ها پیچیده و دشوار است .

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  لوموند نوشت: با ادامه درگیری‌ها در نوار غزه، دیپلمات‌های آمریکایی و عرب پای بحث‌ها و مذاکرات بسیار در مورد آینده این سرزمین - بعد از جنگ- و وضعیت احتمالی نوار غزه در آینده نزدیک نشسته‌اند. این دیپلمات‌ها البته درباره این که غزه بعد از جنگ شاهد چه شرایط و وضعیتی خواهد بود؛ هنوز به جواب قانع‌کننده‌ای دست نیافته‌اند.
لوموند افزود: بعد از پایان جنگ  چه کسی غزه ویران‌شده و مردم عزادار آن را اداره خواهد کرد؟ در زمان جنگ، اندیشیدن به «روز بعد» رفتاری بیهوده و ضروری است. زمانی که مقیاس تخریب هنوز قطعی نشده؛ برنامه‌ریزی برای بازسازی دشوار است. این را هم باید گفت که اسرائیل که هدف خود را از بین بردن جنبش اسلام‌گرای حماس عنوان کرده؛ به این واقعیت بی‌توجه مانده که نابود کردن جنبش‌های مذهبی به دلیل ماهیت متغیر و چندوجهی آن‌ها پیچیده و دشوار است و همین هم باعث می‌شود صحبت در مورد حکمرانی و کنترل قلمروی پس از حماس نیز دشوار جلوه کند.
این روزنامه فرانسوی  با بیان اینکه اولین جایی که موضوع «غزه در فردای جنگ» مطرح شد به حدود یک ماه پیش بازمی‌گردد، تصریح کرد: آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده در جریان یک جلسه کاری با همتایان عرب خود در اوایل ماه نوامبر آینده خاورمیانه را به پرسش گرفت. البته وزرای امور خارجه کشورهای عربی از جمله سامح شکری وزیر امور خارجه مصر طرح این موضوع را «نابهنگام» و «پیش از موعد» عنوان کردند. به نظر همتایان عرب آنتونی بلینکن؛ اولویتی که باید در غزه- که تاکنون بیش از 17 هزار نفر توسط بمباران‌های اسرائیل کشته شده‌اند- مدنظر قرار گیرد، آتش‌بس بشردوستانه دائمی است.
به نوشته لوموند، آن‌ها بر این باورند و به این موضوع مشکوک هستند که آمریکایی‌ها فقط و فقط به این دلیل از آینده غزه و دیدگاه‌های بلندمدت درباره این سرزمین صحبت می‌کنند که تنها از این طریق می‌توان زمان خرید و هم‌چنین این زمان را در اختیار اسرائیل قرار داد- تا عملیات نظامی خود را کامل کند. برای دیپلمات‌های سرد و گرم چشیده و باتجربه حاضر در منطقه، بحث در مورد آن‌چه قرار است در آینده روی دهد، می‌تواند یادآور- و زنده کننده- خاطرات بدی نیز باشد.
لومند افزود:  منظور از این خاطرات بد طرح‌های پیشنهادی دیپلمات‌های غربی برای سوریه است که ده‌ها نفر این پیشنهادات را امضا کردند، اما این امضاها در ادامه، در تمام دوازده سالی که جنگ داخلی نفس مردم این کشور را گرفته بود، به دردی نخورد و هیچ راه‌حل سیاسی یا حتی امنیتی ارائه نکرد.
این روزنامه فرانسوی نوشت:  در حال حاضر، تمرکز اصلی اسرائیل هم‌چنان بر عملیات نظامی است. بنیامین نتانیاهو می‌داند که فرجام کار خودش هم به این جنگ بستگی دارد و در واقع سرنوشت نتانیاهو و جنگ غزه به هم گره خورده است. نخست‌وزیر اسرائیل از ترسیم آینده امتناع می‌کند و به دنبال جلوگیری از بیگانه شدن جناح راست افراطی است که سرنوشت بنیامین نتانیاهو به آن گره خورده است. طبق اذعان یکی از مقامات ارشد ارتش اسرائیل؛ «در حال حاضر هنوز نمی‌توان درباره حواشی یک پیروزی نظامی یا پیامدهای آن صحبت کرد». در واقع این که پیامدهای حملات اسرائیل به غزه چه خواهد بود و بر نظم سیاسی اسرائیل و به خصوص سرنوشت سیاسی بنیامین نتانیاهو چه تاثیراتی خواهند گذاشت، چیزی است که هنوز مشخص نیست و این موضوعی است که ایالات متحده را بیش از هر چیز دیگری آزار می‌دهد».


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید

 


شنبه 18 آذر 1402 - 11:5:3