گزارشی از العربی الجدید

آیا جنگ غزه موجب شکست بایدن در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود؟

شنبه 11 آذر 1402 - 9:7:30
آیا جنگ غزه موجب شکست بایدن در انتخابات ریاست جمهوری می‌شود؟

پایگاه خبری العربی الجدید نوشت: اگر تعداد زیادی از آمریکایی‌های عرب‌تبار در خانه های خود بمانند یا به یک نامزد سوم رأی دهند، ممکن است برای دموکرات‌ها پیروزی در ایالت‌هایی که رقابت در آن وجود دارد، بسیار دشوار باشد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، العربی الجدید نوشت: «رشیده طلیب» نماینده زن کنگره آمریکا با حالت خشمگین و صدایی بغض‌آلود در ویدئویی که در شبکه اجتماعی «X» منتشر کرد، در واکنش به موضع «جو بایدن»، رئیس جمهوری امریکا در حمایت از حملات وحشیانه اسرائیل به نوار غزه در پیامی تهدید کرد: «شما، نتیجه این موضع‌گیری را در انتخابات 2024 میلادی به یاد خواهید آورد.»
درحالی که موضع آمریکا در مورد حملات اسرائیل به غزه در دو هفته اول جنگ در حمایت مطلق از این تجاوز آشکار و مخالفت با آتش‌بس و نادیده گرفتن جنایات تل‌آویو در بمباران غیرنظامیان، بیمارستان‌ها، کودکان و زنان فلسطینی بود، صداهایی در داخل آمریکا بلند شد که خواستار موضع گیری شفاف درباره حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر 2024 و تنبیه وی به خاطر موضعش در قبال جنگ کنونی در غزه شد؛ امری که بسیاری را بر آن داشت این سوال را بپرسند که آیا بایدن واقعاً با یک تنگنا در انتخابات آینده مواجه شد؟
در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ»، رئیس جمهور سابق جمهوری‌خواه، دموکرات‌ها خیلی زود به اهمیت آرای عرب‌ها در انتخابات و توانایی آنها برای تأثیرگذاری بر آنها توجه کردند و علاوه بر انتخاب رشیده طلیب، تعدادی از آمریکایی‌های عرب‌تبار در انتخابات محلی در ایالت‌ها انتخاب شدند. طلیب که اصالتاً فلسطینی است در ایالت میشیگان برای نامزدی در انتخابات مجلس نمایندگان در یکی از استان‌های با اکثریت عرب کاندید شد. طبیعی بود که این امر بر انتخابات ریاست جمهوری 2020 در این ایالت خاکستری یا چرخشی و بسیار مهم میشگیان تاثیر بگذارد که بایدن با اختلاف حدود 150 هزار رای بر ترامپ پیروز شد، در حالی که ترامپ در سال 2016 با اختلاف حدود 11 هزار رای در این ایالت مهم پیروز شده بود.

کاهش حمایت رای‌دهندگان امریکایی عرب‌تبار از بایدن

در پی تجاوزات اخیر اسرائیل به غزه و موضع آمریکا، نظرسنجی اخیر موسسه عربی آمریکایی نشان داد که حمایت از بایدن در انتخابات آتی در میان رای‌دهندگان عرب آمریکایی از 59 درصد به 17 درصد کاهش یافته که در مقایسه با 2020 میلادی با کاهش 42 درصدی همراه است، در حالی که حمایت از ترامپ از 35 درصد در سال 2020 به 40 درصد در حال حاضر افزایش یافته است.
تعداد عرب‌ها در ایالات متحده امریکا حدود 3.7 میلیون نفر تخمین زده می‌شود که حدود 1 درصد از جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد که درصد زیادی نیست، اما اهمیت انتخاباتی آن در ایالت‌های خاکستری است که در واقع تعیین می‌کند که رئیس جمهور بعدی ایالات متحده کیست. آمریکایی‌های عرب‌تبار صدها هزار رای دهنده در بسیاری از ایالت‌های انتخاباتی کلیدی مانند میشیگان، اوهایو و پنسیلوانیا دارند.
همین نظرسنجی (موسسه عربی آمریکایی) همچنین نشان داد که برای اولین بار در 26 سال گذشته، تعداد آمریکایی‌های عرب‌تبار که خود را جمهوری خواه معرفی می‌کنند، فزونی می‌یابد چرا که در سال 2008 و 2016 میلادی تعداد دموکرات‌ها نسبت به جمهوری‌خواهان دو به یک بود اما در این نظرسنجی، حدود 32 درصد از آمریکایی‌های عرب‌تبار گفتند که جمهوری خواه هستند، در حالی که تنها 23 درصد خود را دموکرات معرفی کردند و حدود 31 درصد خود را مستقل عنوان کردند.

آرای عرب‌ها و توانایی ایجاد تغییر

«جیمز زغبی»، مدیر مؤسسه عربی آمریکایی، در سخنانی به العربی الجدید گفت: آخرین نظرسنجی این مؤسسه نشان می دهد که حمایت آمریکایی‌های عرب‌تبار از بایدن به شدت کاهش یافته است، زیرا در سال 2020میلادی 59 درصد از آنها به وی رأی دادند اما اکنون تنها 17 درصد از بایدن حمایت می‌کنند و به او در سال 2024 رای خواهند داد.
زغبی تصریح کرد: «کمپین انتخاباتی بایدن اقدام به ارتباط نزدیک و جدی با جامعه عرب در دو ایالت بزرگ، میشیگان و پنسیلوانیا کرد که نتیجه آن، آرای بالای عرب‌ها به سود وی بود، در میشیگان، عرب‌ها بین 4 تا 5 درصد آرا و در پنسیلوانیا تا 2 درصد آرا تشکیل می‌دهند.»
وی خاطرنشان کرد: «در هر دو ایالت، زمانی که انتخابات با نتایج نزدیک به هم پیش می‌رود، از دست دادن تعداد زیادی از رأی‌دهندگان می‌تواند در تعیین برنده انتخابات بعدی مهم باشد.»
زغبی پیش‌بینی کرد: «بسیاری از آمریکایی‌های عرب‌تبار انتخابات را تحریم خواهند کرد یا به نامزد سوم رای خواهند داد. در این زمینه، فرض بر این است که بسیاری یا در خانه خواهند ماند یا به نامزدهای سوم رأی می دهند. این را در سال 2000 و 2016 دیدیم و ممکن است دوباره شاهد آن باشیم.»
زغبی توضیح داد: «طی دهه‌ها فعالیت و بررسی اوضاع جامعه، هرگز چنین واکنش شدیدی به یک فاجعه سیاست خارجی ندیده‌ام. نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که این ناامیدی از بایدن به همه زیرگروه‌های جامعه گسترش یافته است. من گفتم، مطمئن نیستم که رئیس جمهور بتواند یا حتی بخواهد کاری برای تغییر آن انجام دهد.»
مدیر مؤسسه عربی آمریکایی در پاسخ به سؤالی درباره تاثیر اتفاقات غزه بر سیاست آمریکا می‌گوید: «بدون اغراق، این جنگ می‌تواند نقطه عطفی در سیاست آمریکا باشد.»
زغبی این موضوع را اینگونه توضیح می‌دهد: مشاهده می‌کنیم که تأثیر این جنگ و مدیریت دولت با آن فقط شامل آمریکایی‌های عرب‌تبار نمی‌شود، زیرا بسیاری از اقشار دیگر آنچه که دموکرات‌ها «ائتلاف باراک اوباما» می‌نامند از شکست رئیس‌جمهور ناامید شده‌اند.
وی اظهار داشت: بایدن قبلاً از فقدان حمایت و اعتماد در میان رای‌دهندگان جوان، رنگین‌پوستان و ترقی‌خواهان رنج می‌برد و اکنون آنها عمیقاً از این جنگ ناراحت هستند.»
وی خاطرنشان کرد: در 50 سال فعالیت در فلسطین، هرگز این حجم از حمایت گروه‌های مختلف را ندیده‌ام. دیدن تظاهرات‌های طرفدار فلسطین شگفت‌انگیز بود. و برخلاف تظاهرات «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» و «راهپیمایی زنان» و «راهپیمایی برای زندگی‌مان» بسیج علیه جنگ غزه، چنین تنوعی را گرد هم آورد که شگفت انگیز است.
زغبی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پیروزی کدام حزب به نفع آمریکایی‌های عرب‌تبار، است، گفت: «بدون شک دموکرات‌ها در طیفی از مسائل، به‌ویژه مهاجرت و حقوق شهروندی و مخالفت با تعصب ترامپ بهتر عمل می‌کنند. در سال‌های 2016 و 2020 میلادی بحث اصلی دموکرات‌ها این بود که «یا نامزد ما یا ترامپ» و در آن زمان این سیاست جواب داد، اما بعد از جنگ غزه، ممکن است این سیاست دیگر جواب ندهد.
وی در پایان تاکید کرد: «اگر تعداد زیادی از آمریکایی‌های عرب‌تبار و متحدان آنها در خانه های خود بمانند یا به یک نامزد سوم رأی دهند، ممکن است برای دموکرات‌ها پیروزی در ایالت‌هایی که رقابت در آن وجود دارد، بسیار دشوار باشد.»

رای دهندگان: ما به بایدن رای نخواهیم داد

«میس عبدالهادی»، یک جوان فلسطینی-آمریکایی ساکن ویرجینیا، که یکی از ایالت‌های خاکستری است، در سال 2020 به بایدن رای داد، وی به العربی الجدید گفت: «دیگر به بایدن رای نخواهم داد، ما از نحوه تعامل وی با تجاوزات اسرائیل به غزه ناامید شدیم به ویژه پس از اینکه اسرائیل مرتکب جنایات جنگی علیه غیرنظامیان فلسطینی شد که در تضاد با اصول حقوق بشر و قوانین بین المللی است که بایدن ادعا می‌کند حامی آن است.»
وی علیرغم اینکه می‌داند دولت‌های آمریکا، چه جمهوری‌خواه یا دموکرات، در کنار اسرائیل هستند، می‌گوید که از دولت بایدن انتظار داشت که به مردم آمریکا دروغ نگوید، به اسرائیل اختیار مطلق ندهد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد، و از ابتدا دعوت به آتش‌بس کند و مسئولان اسرائیلی را به خاطر جنایات جنگی و نسل‌کشی بازخواست کند.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 11 آذر 1402 - 9:7:23