6 طرح شاباک برای ترور السنوار

چهار شنبه 8 آذر 1402 - 21:0:0
6 طرح شاباک برای ترور السنوار

روزنامه صهیونیستی «معاریو» فاش کرد سازمان اطلاعات و امنیت داخلی اسرائیل (شاباک) شش طرح برای ترور «یحیی السنوار»، رئیس حماس در نوار غزه در بازه زمانی 2011 تا 2023 به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ارائه کرده است.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  معاریو در گزارشی به قلم «بن کاسپیت»، تحلیلگر سیاسی خود نوشت: نتانیاهو از موافقت با شش طرح ارائه شده از سوی شاباک تحت رهبری رئیس سابق آن، «یورام کوهن»، سلف او، «نداف آرگامان» و رئیس فعلی آن، «رونن بار»، خودداری کرد.
به گفته کاسپیت، که گزارش خود را بر اساس شهادت تعداد زیادی از مقامات ارشد که مناصب مهمی در تشکیلات امنیتی اسرائیل داشتند، تهیه کرده، برنامه‌های ترور السنوار شامل جزئیات دقیق و جامعی از جمله برآورد پیامدها و عواقب این ترور بود.
کاسپیت خاطرنشان کرد: نقشه‌های ترور بر این واقعیت استوار بود که السنوار به عنوان یک فرد تحت تعقیب عمل نمی‌کرد، زیرا او مایل بود کارهای خود را آشکارا انجام دهد و در مکان‌ها یا پناهگاه‌های مخفی زندگی نکند برخلاف دبیرکل حزب‌الله که پس از جنگ 2006 در انظار عمومی ظاهر نمی‌شود.
این بخش در گزارش «معاریو» حضور السنوار در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه می 2021 را به یاد می آورد که در پاسخ به سوالی درباره ترسش از ترور گفت: پس از این کنفرانس با پای پیاده به خانه خود برمی‌گردم و بنی گانتز (وزیر وقت امنیت اسرائیل) 60 دقیقه فرصت دارد تا درباره ترور من تصمیم بگیرد و هواپیماهایش را تجهیز و ارسال کند، من تا آن موقع پلک هم نخواهم زد.؛ سخنانی که به معنای به چالش طلبیدن اسرائیل بود که به شکل گسترده در شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت.
کاسپیت ادامه داد:  طرحی که رونن بار، رئیس فعلی شین‌بت در مورد ترور السنوار ارائه کرده بود، دارای جزئیات بیشتری بود و هدف اساسی از آن، ترور همه رهبران جنبش حماس در نوار غزه بود.
این تحلیلگر صهیونیست این واقعیت را به خاطر آورد که کوهن، رئیس شاباک یک ماه پیش در مصاحبه‌ای با کانال 12 اسرائیل اذعان کرده بود: طرح‌هایی به نتانیاهو ارائه شده تا رهبران جنبش حماس ترور شوند چرا که خطر این گروه برای اسرائیل بسیار زیاد است.
کاسپیت مدعی شد: که اطلاعات به دست آمده توسط اسرائیل حاکی از آن است که گردان های القسام، شاخه نظامی جنبش حماس، تعداد جنگجویان در یگان نخبه خود را در سال گذشته 100 درصد افزایش داده است که نشان می‌دهد این یگان مسئولیت اجرای عملیات طوفان الاقصی را بر عهده داشته است؛ عملیاتی که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران سرباز و شهرک‌نشین اسرائیلی شد.
دفتر نتانیاهو صحت آنچه در گزارش کاسپیت آمده را تکذیب کرد، اما «یورام کوهن»، رئیس پیشین شاباک پیش از وی، این اطلاعات را فاش کرده است.
رسانه‌های رژیم اسرائیل دوشنبه گذشته عنوان کردند که یکی از زندانیان اسرائیلی آزاد شده تاکید کرده السنوار در اولین روزهای دستگیری با آنها ملاقات کرد، خود را به زبان عبری معرفی کرد و به آنها گفت: شما در امن‌ترین مکان هستید و آسیبی به شما نخواهد رسید.
السنوار 61 ساله است و اصالتا خانواده‌اش اهل شهر عسقلان است تا اینکه طی نکبت سال 1948 به شهر خان‌یونس در غزه آواره شود، جایی که رهبر حماس در آنجا بزرگ شد. در سال 1988میلادی اشغالگران السنوار را دستگیر کردند و او را به چهار بار به حبس ابد محکوم کردند، اما او در سال 2011 میلادی در یک توافق تبادل اسرا در مقابل «گیلاد شالیت»، نظامی صهیونیست  آزاد شد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 8 آذر 1402 - 9:27:57