نباید فریب آتش بس بین اسرائیل و حماس را خورد

پنج شنبه 2 آذر 1402 - 7:0:0
نباید فریب آتش بس بین اسرائیل و حماس را خورد

روزنامه گاردین در گزارشی با مقایسه جنگ علیه غزه با جنگ‌ها و مناقشه‌های دیگر، آمار تلفات در این باریکه را هولناک توصیف کرد و نوشت که ابعاد این مساله هرگز نباید فراموش شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، روزنامه گاردین در این گزارش آورده است: حتی اگر آتش بس بین اسرائیل و حماس منجر به ۴ روز وقفه در تهاجمات شود، تلفات انسانی بدتر از چیزی است که مردم فکرش را می‌کنند. قابل درک است که مقام‌های اسرائیلی به دنبال ایجاد شبهه در مورد میزان تلفات هستند زیرا اعداد و ارقام شدت جنایات انجام شده را برملا می‌کند. اما نباید فریب بخوریم.

فرض کنیم که وزارت بهداشت تحت مدیریت حماس است و آمارش مورد اعتماد نیست، اما با نگاه به آمار تلفات جنگ‌های قبلی پی می‌بریم که آمار وزارت بهداشت غزه مطابق با آمار سازمان ملل و حتی اسرائیل است. ماه گذشته پس از اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در خصوص این آمار ابراز تردید کرد، وزارت بهداشت غزه هویت، نام و سن تمام قربانیان را منتشر کرد.

همانطور که یک مقام ارشد آمریکایی اذعان کرده است: برآورد رسمی وزارت بهداشت در حال حاضر با ۱۳ هزار و ۳۰۰ قربانی، احتمالا کمتر از آن چیزی است که اعلام می‌شود. آمار شامل آنهایی که زیر آوار هستند، نمی‌شود. بر اساس گزارش دیده‌بان حقوق بشر یورو-مدیترانه، تعداد جان باختگان غیرنظامی تا ۲۰ نوامبر (۲۹ آبان)، ۱۶ هزار و ۴۱۳ نفر و زخمی‌ها ۳۴ هزار نفر است. این بدان معناست که از هر ۱۴۲ غیرنظامی فلسطینی یک نفر در یک ماه و نیم جان خود را از دست داده است.

گاردین در ادامه آمار تلفات غزه را با جنگ‌ها و مناقشه‌های دیگر مقایسه کرد و آن را خیره کننده توصیف کرد. این روزنامه اشاره کرد که جنگ بوسنی بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۵، جان ۴۰ هزار غیرنظامی را گرفت درحالیکه این طی سه سال اتفاق افتاد نه ۶ هفته و این در کشوری بود که جمعیت قبل از جنگ آن حدود دو برابر جمعیت غزه بود.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 1 آذر 1402 - 20:3:45

دسته بندی :