رمزگشایی از مواضع امارات در قبال جنگ غزه

پنج شنبه 25 آبان 1402 - 8:0:0
رمزگشایی از مواضع امارات در قبال جنگ غزه

در پژوهشی که از سوی مرکز مطالعات خاورمیانه در واشنگتن (MEI) منتشر شده آمده است کشور امارات، در تمام مدت حمله سراسر جنایت "اسرائیل" به غزه – که وارد دومین ماه پیاپی شده است – نقش بزرگ ترین حامی منطقه ای این رژیم را ایفا کرده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در این پژوهش تصریح شده است که جنگی که ارتش رژیم اشغالگر از 7 اکتبر با غزه آغاز کرده است، تأثیرات مخربی بر روابط "اسرائیل" با کشورهای منطقه برجای گذاشته است اما امارات همچنان نقش بزرگ ترین حامی تل آویو در منطقه را ایفا می کند.

این پژوهش به انتقادات شدید اللحن مصر، اردن و ترکیه از "اسرائیل" به دلیل این حمله و بروز تنش در روابط بین "اسرائیل" و سه کشور یادشده اشاره کرده است.

از مجموع 22 کشور عربی، 5 کشور یعنی مصر، اردن، امارات، بحرین و مغرب با " اسرائیل" که فلسطین و بخش هایی از خاک سوریه و لبنان را اشغال کرده اند - روابط علنی برقرار کردند.

در این بین با شروع جنگ غزه، امارات مواضع خود را در این خصوص بر مبنای ائتلاف فراگیر با "اسرائیل" و مخالفت تاریخی خود با گروه اخوان المسلمین و گروه های وابسته به این جماعت از جمله حماس، تدوین کرد.

رمزگشایی از مواضع امارات در قبال جنگ غزه

کاملا روشن است که امارات که ثبات منطقه ای را انگیزه اصلی خود از پیوستن به "توافقهای ابراهیم" و سازش با "اسرائیل" در سال 2020 می داند، از حمله حماس (به رژیم صهیونیستی) عصبانی باشد. چون این حمله تمام رؤیاهای این کشور را برای تنش زدایی در خاورمیانه حداقل در کوتاه مدت و میان مدت از بین برد.

امارات تنها کشور عرب منطقه است که از 7 اکتبر به بعد روابط و تعاملات علنی خود را با "اسرائیل" همچنان حفظ کرده است.

حتی پس از آنکه وزارت خارجه امارات حمله حماس (به شهرک های صهیونیست نشین ) را محکوم کرد، محمد بن زاید، رئیس این کشور با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر "اسرائیل" تماس تلفنی برقرار کرد.

این کشور به رغم تمام احساسات عمومی و مواضع ضد اسرائیلی پس از این حمله، اعلام کرد که توافق های ابراهیم به قوت خود باقی است.

اصرار امارات بر حفظ روابط با "اسرائیل"

چند هفته پس از حمله "اسرائیل" به غزه، علی راشد النعیمی، رئیس کمیسیون امور دفاع و داخلی و روابط خارجی در شورای ملی امارات، اعلام کرد که توافق های ابراهیم، باید بستری برای تحول در منطقه و برقراری امنیت وصلح و ثبات و شکوفایی باشد.

بر این اساس امارات تا الان هیچ تغییری در سطوح روابط خود با "اسرائیل" ایجاد نکرده است و قدمی از برنامه های همکاری دو جانبه با این رژیم عقب ننشسته است.

این کشور همزمان، از نتانیاهو و مقامات ارشد رژیم صهیونیستی برای حضور در کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل که قرار است در دبی برگزار شود، دعوت کرده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید.

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید.


چهار شنبه 24 آبان 1402 - 16:19:15

دسته بندی :