کشف«کتاب مردگان» ۳۵۰۰ ساله در مصر

شنبه 13 آبان 1402 - 16:0:0
کشف«کتاب مردگان» ۳۵۰۰ ساله در مصر

باستان‌شناسان در حفاری‌های یک گورستان در مصر یک نسخه از «کتاب مردگان» کشف کردند که تخمین زده می‌شود برای ۳۵۰۰ سال پیش باشد.

وبگردی – الکوثر: کتاب مردگان نسخه مصوری از دست‌نوشته‌ها، شامل اوراد و طلسم‌ها است که در زمان مصر باستان برای کمک به متوفیان در زندگی پس از مرگ، در آئین خاکسپاری مورد استفاده قرار می‌گرفت. در آن زمان این کتاب را به چنین نامی نمی‌خوانند و در واقع اصطلاح کتاب مردگان را باستان‌شناسان مدرن برای اشاره به مجموعه نوشته‌های مصریان باستان درباره آئین‌های خاکسپاری و هدایت مردگان پس از مرگ ابداع کرده اند.
برای مصریان باستان که به طور متوسط ۳۵ سال عمر می‌کردند، زندگی پس از مرگ یک واقعیت جدی به شمار می‌رفت و اعتقاد داشتند رسیدن به آرامش ابدی تنها با عبور از دنیایی ترسناک و خطرناک امکان پذیر است. از این نظر کتاب مردگان و طلسم‌های مندرج در آن یک دارایی مهم برای فرد تازه‌درگذشته محسوب می‌شد.
طول این طومار که از گورستان «تونه الجبل» در مصر به دست آمده است، ۱۳ تا ۱۴ متر تخمین زده می‌شود.
سارا کول، دستیار متصدی بخش آثار باستانی در موزه جی‌پل گتی، می‌گوید چنین طومار‌هایی جزء رایج مراسم تدفین در مصر باستان به حساب می‌آمد و طلسم‌های مندرج در آن‌ها نوعی «بیمه مسافرتی» فراطبیعی بود.
این نسخه از کتاب مردگان همراه یک مومیایی دفن شده بود که باستان‌شناسان تصور می‌کنند در زمان سلسله پادشاهی نوین مصر، بین سال ۱۵۵۰ تا ۱۰۷۰ قبل از میلاد، زندگی می‌کرده است.

کاوشگران حدود دو هفته پیش در محوطه گورستان، ۱۳ مومیایی پیدا کردند که گمان می‌رود به مقامات بلندپایه وقت مصر تعلق داشته باشند. برخی از آن‌ها هنوز در تابوت سنگی تزئین‌شده خود در وضعیت خوبی نگهداری می‌شدند. این مجموعه شامل مومیایی «تادایسا» می‌شود که در آن زمان دختر یک کشیش اعظم بود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 13 آبان 1402 - 10:13:43

دسته بندی :