افشای نشست‌ محرمانه مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی

شنبه 1 مهر 1402 - 9:28:25
افشای نشست‌ محرمانه مقامات سعودی و رژیم صهیونیستی

یک رسانه صهیونیستی از برگزاری نشست‌های محرمانه‌ بین مقامات سعودی و اسرائیل برای عادی سازی روابط خبر داد.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  شبکه رادیو و تلویزیون سراسری رژیم صهیونیستی (کان 11) اعلام کرد، طی چند روز اخیر نشست‌های محرمانه‌ای بین مسئولین عالی‌رتبه سعودی و اسرائیل در چارچوب تلاش‌های صورت گرفته برای امضای توافق سیاسی فراگیر بین ریاض و واشنگتن که در برگیرنده از سرگیری روابط سعودی - اسرائیلی است، برگزار شده است.
منابع آگاه که خواستند نام‌شان فاش نشود در این رابطه به این رسانه صهیونیستی خبر دادند، اطلاعات آنها بعد از اظهارات اخیر محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در رابطه با نزدیکی توافق و نیز اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در جریان دیدار با جو بایدن رئیس جمهور آمریکا رسانه‌ای می‌شود.
پیش از آن نیز ایلی کوهن وزیر خارجه رژیم اشغالگر اسرائیل نیز از نزدیک شدن موعد امضای توافقنامه سازش بین تل آویو و ریاض  با وساطت ایالات متحده سخن گفته بود و خبر داد که این توافق احتمالا اوایل سال آینده میلادی آماده امضا خواهد بود.
وی در این رابطه افزود، سازش بین عربستان و اسرائیل می‌تواند ساختار منطقه را به شکل گسترده‌ای تغییر دهد و باعث شود دو متحد اصلی ایالات متحده در کنار هم علیه ایران قرار بگیرند، این یک دستآورد بزرگ برای سیاست خارجی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا برای ورود به مبارزات انتخاباتی سال 2024 محسوب می‌شود.
بایدن هم در دیدار خود با نتانیاهو که در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل برگزار شد نسبت به احتمال تحقق این سازش ابراز خوشبینی کرده بود.
با این حال،  اختلافات در رابطه با بندهای این توافق همچنان وجود دارد، ریاض همچنان به دنبال دستیابی به توانمندی هسته‌ای است امری که سیاست‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی را به چالش می کشد و از طرفی  خواستار تحقق دستاوردهایی برای فلسطینیان در چارچوب این توافق است که اعضای ائتلاف راستگرای افراطی نتانیاهو با آن به شدت مخالف هستند.
در این بین شبکه کان هم در گزارش تلویزیونی فاش کرد، پیشنهاد آمریکا به سعودی‌ها آن است که غنی سازی اورانیوم زیر سطح نظامی با نظارت مستقیم و در اختیار کارشناسان آمریکایی انجام شود.
به گفته این رسانه عبری زبان، ایالات متحده به نوعی تضمین تاکید دارد باید تاسیسات غنی سازی اورانیوم در خاک عربستان سعودی به طور کامل در اختیار آمریکا باشد و کارشناسان آمریکایی یا از کشورهای دیگری آن را اداره کنند.
همچنین در این پیشنهاد تاکید شده است که تاسیسات هسته‌ای مذکور توسط نظامیان آمریکایی حفاظت خواهد شد تا هیچ طرف دیگری قادر به دسترسی به آن نداشته باشد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


شنبه 1 مهر 1402 - 8:37:10