ابتکار ایران برای پایان دادن به اختلاف سوریه و ترکیه

سه شنبه 28 شهریور 1402 - 14:31:2

جزئیات بیشتری درباره طرح پیشنهادی ایران برای پایان دادن به اختلافات سوریه و ترکیه و عادی سازی روابط این دو کشور همسایه، اعلام شد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «مع المراسلین» آمده است: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران طرحی جدید برای پایان دادن به اختلافات سوریه و ترکیه در اختیار مقامات این دو کشور قرار داده است و اکنون منتظر پاسخ آنان به این طرح است.

ایران در چارچوب این طرح، گام هایی را برای عقب نشینی نیروهای ترکیه از سوریه پیشنهاد کرده است که با تعهد آنکارا به خارج کردن نیروهای نظامی خود از خاک سوریه و سپس تعهد دمشق به مستقر کردن نیروهایش در مرز با ترکیه آغاز می شود تا ترکیه با هیچ گونه تهدیدی از سوی شبه نظامیان جدایی طلب مواجه نشود.

طبق طرح پیشنهادی جدید، تهران و مسکو ضامن اجرای کامل بندهای این طرح خواهند بود. برخی کارشناسان، انتخاب زمان کنونی برای اعلام این طرح را نشان دهنده پختگی ابتکار دیپلماتیک می دانند که وزیر امور خارجه ایران آن را در دمشق با هدف آشتی دادن سوریه و ترکیه در اواسط سال گذشته اعلام کرد.

ایران تاکنون طرح های متعددی را با هدف پایان دادن به بحران در سوریه و زدودن اختلافات بین سوریه ترکیه پیشنهاد کرده است که اکنون با از سرگرفته شدن روابط کشورهای عربی با دمشق، اجرای این طرح ها ضرورت پیدا کرد است.


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 28 شهریور 1402 - 14:30:54