چالش هسته‌ای ایران در تعقیب بایدن

سه شنبه 28 شهریور 1402 - 12:45:0
چالش هسته‌ای ایران در تعقیب بایدن

فایننشال تایمز نوشت، با وجود اجرای توافق تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا، دولت جو بایدن همچنان با چالش برنامه هسته‌ای ایران مواجه است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، فایننشال تایمز نوشت: هنگامی که جت خصوصی حامل پنج تبعه آمریکایی-ایرانی در دوحه به زمین نشست، بایدن توانست ادعا کند که بعد از ماه ها مذاکرات مخاطره آمیز و محرمانه بین تهران و واشنگتن سرانجام موفق شده است.

طبق این توافق، واشنگتن پنج ایرانی بازداشتی در آمریکا را آزاد کرد و به تهران اجازه داد به 6 میلیارد دلار از پول نفتی که در کره جنوبی مسدود شده بود دسترسی پیدا کند.

اکنون مساله مهم این است که آیا واشنگتن و تهران می توانند با تکیه بر توافق تبادل زندانیان، از آن به عنوان شالوده ای برای رفع جدی چالش برنامه هسته ای ایران استفاده کنند یا خیر.

فایننشال تایمز افزود: دو کشور تاکنون درباره چگونگی تنش زدایی در کنار تبادل زندانیان مذاکره کرده اند و دولت بایدن دست کم به دنبال کاستن از بحرانی است که از زمان خروج دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا از توافق هسته ای سال 2015 بروز کرده است. این اقدامات توافق ضمنی تهران برای خودداری از هدف قرار دادن آمریکایی ها از جمله از طریق گروه های نیابتی خود و محدود کردن غنی سازی به 60 درصد را شامل می شود اما به گفته مقامات آمریکایی این سطح نزدیک به تولید سلاح است و تهران به اندازه کافی مواد شکافت پذیر برای مجهز شدن به بمب هسته ای ظرف حدود دو هفته را در اختیار دارد.

فایننشال تایمز با اشاره به این که «اگر تهران برنامه غنی سازی خود را محدود کند، واشنگتن نیز از اعمال تحریم های اقتصادی بیشتر خودداری می کند»، به نقل از افراد مطلع از مذاکرات دو کشور نوشت: آمریکا همچنین تهران را تحت فشار قرار داده است تا از فروش پهپاد و قطعات آن به مسکو خودداری کند اما تهران صادرات آن به روسیه برای استفاده از جنگ اوکراین را تکذیب می کند و هنوز توافقی در این زمینه صورت نگرفته است.

این روزنامه نوشت: یکی از افراد آگاه از مذاکرات، گفت که به دنبال تبادل موفقیت آمیز زندانیان انتظار می رود قطر در گام بعدی و در حاشیه نشست این هفته مجمع عمومی سازمان ملل متحد، مذاکرات جداگانه ای را با دو کشور داشته باشد که مسائل هسته ای و پهپادی را شامل می شود.

بر پایه این گزارش، قطر یکی از معدود کشورهایی است که با واشنگتن و تهران روابط حسنه دارد و مذاکرات غیرمستقیمی را که به تبادل زندانیان منجر شد با همکاری عمان تسهیل کرد.

فایننشال تایمز نوشت: به گفته تحلیلگران، ممکن است مذاکراتی در نیویورک بین ایران و فرانسه، انگلیس و آلمان امضاکنندگان اروپایی توافق هسته ای سال 2015 انجام شود. اما دامنه بی اعتمادی بین واشنگتن و تهران به همراه ملاحظات سیاسی داخلی هر دو کشور به این معناست که گام های محسوس در زمینه عقب راندن برنامه هسته ای ایران، به شدت چالش انگیز است. با توجه به پیشرفت این برنامه، مقامات و تحلیگران توافق دارند که دیگر نمی توان توافق هسته ای سال 2015 را احیا کرد.

تحلیلگران همچنین می گویند دولت بایدن به وضوح گفته است در آستانه انتخابات سال آینده ریاست جمهوری در این کشور به دنبال توافق جدید نیست؛ اقدامی که به دلیل پرهیز از تبعات سیاسی قرار دادن هر توافقی در مقابل کنگره ای است که بالقوه با اهداف او در تضاد و دشمنی است.

در واقع انتظار می رود که دولت بایدن یادداشت تفاهم نانوشته ای را برای تنش زدایی دنبال کند که هدف از آن مذاکره درباره توافق جدید در صورت پیروزی دوباره بایدن در انتخابات است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 28 شهریور 1402 - 10:54:27