برنامه مع المراسلین شبکه الکوثر :

دستور کار سفر لودریان به بیروت

چهار شنبه 22 شهریور 1402 - 10:8:41

فرستاده رئیس جمهور فرانسه به لبنان ابراز امیدواری کرد که ابتکارعمل ارائه شده از سوی رئیس پارلمان لبنان آغازی برای روند حل بحران در این کشور باشد.

ویژه - الکوثر : گزارش برنامه «مع المراسلین»  شبکه الکوثر از بیروت حاکیست که «ژان ایو لودریان»، فرستاده ویژه  امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه به لبنان، در بیروت به سر می برد تا در مورد ابتکار گفتگو در مورد حل و فصل پرونده ریاست جمهوری  لبنان گفتگو کند.
لودریان گفته است: برای تکمیل ماموریتم به لبنان آمدم و قبل از تکمیل رایزنی‌ها و دیدارهایی که خواهم داشت، نظر خود را اعلام نخواهم کرد. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد، ابتکارعملی که نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان ارائه کرده، آغازی برای روند حل بحران در این کشور باشد.
ناظران بر این باورند که سفر نماینده ویژه فرانسه به بیروت سوالاتی را درباره مواضع اعضای کمیته پنج‌جانبه متشکل از عربستان، قطر، آمریکا، مصر و فرانسه که برای رسیدگی به پرونده ریاست‌جمهوری لبنان تشکیل شده، به وجود می‌‌آورد. سوال اصلی این است که آیا این سفر لودریان به بیروت تحت حمایت سیاسی کمیته پنج‌جانبه قرار دارد؛ کمیته‌ای که موضع آن با فرانسه در پرونده ریاست‌جمهوری لبنان تا حد زیادی مغایرت دارد و برخلاف پاریس که «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده را به دیگر نامزدها ترجیح می‌دهد، سایر اعضای کمیته مذکور به هیچ عنوان نمی‌خواهند که فرنجیه وارد بعبدا (کاخ ریاست‌جمهوری لبنان) شود
از طرفی ، گفت‌وگوی دوجانبه حزب‌الله و جنبش آزاد میهنی دریچه‌ای است که به زودی معادلات پرونده ریاست جمهوری را تغییر خواهد داد.
سفر ژان ایود لودریان به بیروت برای سه روز متوالی ادامه دارد و در این سفر با اکثر جناح های پارلمان لبنان دیدار می کند هرچند، هیچ خوشبینی برای موفقیت طرح فرانسوی وجود ندارد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 22 شهریور 1402 - 10:8:33