روایت رسانه عبری از؛

چالش سخت بایدن در مسیر عادی سازی روابط تل آویو و ریاض

دو شنبه 6 شهریور 1402 - 9:51:55
چالش سخت بایدن در مسیر عادی سازی روابط تل آویو و ریاض

روزنامه عبری زبان «زمان اسرائیل» نوشت: ظاهرا دولت آمریکا با چالش‌های سختی برای دستیابی به اکثریت مورد نیاز جهت پیشبرد توافق سازش بین ریاض و تل‌آویو مواجه شده است.

­­­به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  روزنامه صهیونیستی  «زمان اسرائیل»  در گزارشی تحلیلی در این رابطه تاکید کرد: قرار است محمد بن سلمان در نشست گروه 20 که در سپتامبر پیش رو در هند برگزار می‌شود، شرکت کند و احتمالا در حاشیه این نشست، دیداری بین بایدن و بن سلمان برای بررسی توافق سازش بین ریاض و تل‌آویو که با نظارت و وساطت آمریکا در حال انجام است، صورت بپذیرد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است ران درمر وزیر مور راهبردی اواسط اوت به ایالات متحده سفر کرده و با آنتونی بلینکن وزیر خارجه این کشور در رابطه با جزئیات توافق پیش رو به بحث و تبادل نظر پرداخت.
بعد از آن بود که وزیر خارجه آمریکا با همتای سعودی خود فیصل بن بن فرحان تماس گرفته و گفتگو کرد، در حالی که عربستان سعودی مشغول توسعه روابط دو جانبه خود با ایران بود.
محمد بن سلمان حتی از ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران هم برای سفر به عربستان در آینده نزدیک دعوت به عمل آورد در حالی که عربستانی‌ها سفارت خود را در تهران گشوده و به زودی سفیر جدید این کشور نیز به ایران اعزام می‌شود.
به اعتقاد این رسانه صهیونیستی، مشکل اصلی که اکنون بایدن با آن دست به گریبان است، چگونگی جلب موافقت و رای مثبت مجلس سنای آمریکا برای توافق سه جانبه است از اینرو بایدن نیازمند حمایت اسرائیل است تا بتواند از لابی‌های قدرتمند خود در داخل حزب جمهوری خواه در این رابطه استفاده کند.
با این حال به اعتقاد این رسانه، در حال حاضر شانس رئیس جمهور بایدن برای کسب موافقت مجلس سنای آمریکا نسبت به توافق با عربستان بسیار پایین است، گرچه او به تلاش‌های خود در این رابطه ادامه می‌دهد.
این روزنامه عبری زبان نوشت: در صورت شکست بایدن در کسب موافقت و رای مثبت مجلس سنا، ضربه سختی به برنامه‌های انتخاباتی‌اش برای ریاست جمهوری سال 2024 خواهد خورد.
این رسانه به نقل از مسئولین عالی‌رتبه رژیم صهیونیستی هم خبر داد: نتانیاهو با تعلیق ساخت و ساز شهرک‌های هاجر پذیر و نیز پذیرش برپایی دولت مستقل فلسطینی موافقت نخواهد کرد، او اکنون صاحب ائتلاف قدرتمندی متشکل از 64 کرسی کنست است و در حال حاضر نیازی به اعطای چنین امتیازاتی ندارد.
در پایان این گزارش هم تاکید شده است که ایالات متحده در دوره ریاست جمهوری بایدن با دشواری‌های بسیار زیادی برای بازگشت به نقش آفرینی‌های سابق خود در خاورمیانه مواجه خواهد شد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 6 شهریور 1402 - 8:54:41