ترکیه با بحران خشکسالی رو به رو است

پنج شنبه 26 مرداد 1402 - 16:44:13
ترکیه با بحران خشکسالی رو به رو است

بحران خشکسالی در ترکیه از چند سال قبل آغاز و در سال جاری تشدید شده است به طوری که هم‌اکنون علاوه بر بروز کمبود آب جدی در کلانشهر استانبول، سدها و دریاچه‌های این کشور پرآب نیز در معرض خشکی قرار گرفته است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، کاهش حدود یک سوم برابری بارندگی از فصل پاییز و زمستان سال گذشته موجب بروز خشکسالی در مناطق مختلف ترکیه شده و این روند بر ذخایر سدهای تامین کننده آب تاثیر گذاشته است به طوری که این کشور پرآب منطقه غرب آسیا نیز همچون سایر کشورهای این منطقه درگیر بحران خشکسالی  است.

شبکه خبری تی.آر.تی ترکیه، اواخر سال میلادی گذشته در پی کاهش میزان بارندگی هشدار داد که ترکیه در سال آبی جاری با مشکل جدی کمبود آب مواجه خواهد شد و نگرانی جدی در خصوص تشدید بحران آب در فصل بهار و تابستان وجود دارد.

این رسانه امروز گزارش داد که هم‌اکنون کلانشهر استانبول ترکیه در پی بروز خشکسالی با کمبود جدی تامین آب مواجه و بنا به اعلام شهرداری، ذخایر آب سدهای تامین کننده آب شهر استانبول به پایین ترین سطح خود در 9 سال اخیر رسیده است.

بنا به اعلام تی.آر.تی خبر، با کاهش بارندگی در منطقه غرب ترکیه، سطح آب 10 سد تامین کننده آب استانبول به زیر 33.5 درصد رسیده و نگرانی عمیقی در زمینه تامین آب شهری در ماه‌های آینده در این شهر ایجاد شده است.

این رسانه همچنین اعلام کرد که آب 6 سد از 10 سد تامین کننده آب شهر استانبول به زیر 20 درصد رسیده و هم اکنون حدود 291 میلیون متر مکعب آب در سدهای استانبول موجود است که با احتساب مصرف حدود سه میلیون متر مکعبی روزانه، شهر استانبول حداکثر تا 100 روز آینده آب دارد.

تی.آر.تی خبر چند روز پیش نیز از خشک شدن دریاچه بزرگ «بویوک چکمه‌جه» در داخل شهر استانبول و کاهش سطح آب آن به کمتر از 19 درصد خبر داده و نوشته بود: با خشک شدن این دریاچه که تامین کننده بخش بزرگی از آب شهر استانبول است، باتلاق‌هایی در ساحل آن به وجود آمده است.

با تداوم خشکسالی کم سابقه در غرب ترکیه، اداره آب و فاضلاب کلانشهر استانبول از ساکنان این شهر خواست تا برای جلوگیری از قطع آب، صرفه جویی کنند تا دوره خشکی تابستان امسال پایان یابد.

بنا به اعلام تی.آر.تی خبر، وضعیت خشکسالی در مناطق شرقی ترکیه هم بحرانی است به طوری که آب دریاچه بزرگ وان در شرق این کشور نیز به علت کاهش بارندگی، افزایش دمای هوا در تابستان و شدت تبخیر، به طور کم سابقه‌ای کاهش یافته به گونه ای که اسکله های چوبی احداث شده در حدود 100 سال پیش در سواحل این دریاچه، دوباره نمایان شده است.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر طی گزارشی از کاهش شدید آب رودخانه مریچ در بخش اروپایی ترکیه خبر داد و اعلام کرد در پی کاهش بارندگی، خشکسالی کم سابقه و تداوم گرمای هوا و شدت تبخیر، آب این رودخانه به پایین ترین حد خود در پنج دهه گذشته رسیده است و کشاورزان منطقه با بحران تامین آب مزارع خود رو به رو شده‌اند.

این رسانه همچنین از آب شدن یخچال‌های طبیعی چند صد ساله کوهستان جیلو در استان حکاری در مناطق شرقی ترکیه و در نزدیکی مرزهای ایران خبر داد و اعلام کرد این وضعیت که با افزایش شدید دمای هوا در تابستان امسال همراه بوده، نگرانی جدی در میان مردم منطقه ایجاد کرده است.

طی 1.5 ماه اخیر در پی افزایش دمای هوا و خشکسالی شدید، آتش سوزی‌های گسترده ای در مناطق جنگلی و مرتع جنوب و غرب ترکیه به خصوص در 6 استان موغلا، چاناک‌قعله، مانیسا، بالیک‌اسیر، ازمیر و کوتاهیه رخ داده که همچنان به صورت پراکنده ادامه دارد.

بنا به گزارش شبکه خبری ان.تی.وی، در اثر شدت آتش سوزی و تداوم گرمای هوا، تاکنون هزاران هکتار از مناطق مرتعی و جنگلی در جنوب و غرب ترکیه طعمه حریق شده و شدت گرما به کاهش بازده زنبورستان‌ها و محصولات جالیزی ترکیه منجر شده است.

شبکه تلویزیونی تی.آر.تی خبر طی گزارشی از افزایش کم سابقه دمای هوا در همه استان‌های ترکیه در سال جاری خبر داد و اعلام کرد که امسال دمای هوا در 36 استان ترکیه به بالای 40 درجه سانتیگراد رسید و برای نخستین بار دمای بالای 46 درجه سانتیگراد در ترکیه ثبت شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 26 مرداد 1402 - 16:43:54

دسته بندی :