ژوئیه امسال، گرم‌ترین ماه زمین از سال 1880 تاکنون اعلام شد

سه شنبه 24 مرداد 1402 - 16:0:0
ژوئیه امسال، گرم‌ترین ماه زمین از سال 1880 تاکنون اعلام شد

بررسی های سازمان فضایی آمریکا «ناسا» نشان می دهد ماه ژوئیه سال 2023 گرم‌ترین ماه زمین از سال 1880 تاکنون بوده است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از اسپیس، یک سال این چنینی به ما نگاهی اجمالی از تاثیر افزایش دما و باران‌های شدید بر جامعه و زیرساخت‌های حیاتی می‌دهد که در دهه‌های آینده تحت فشار قرار می‌گیرند.

در پی آتش‌سوزی‌های غم‌انگیز هاوایی که باعث مرگ بیش از 90 نفر شد، کارشناسان ناسا روز دوشنبه (14 اوت) گردهم آمدند تا درباره‌ی وضعیت اضطراری آب و هوایی سیاره ما بحث کنند. این گفتگو کاملا شوکه‌کننده بود.

نه تنها اعضای این میزگرد تایید کردند که ماه ژوئیه سال جاری گرم‌ترین ماه از اواخر دهه‌ی 1800 تاکنون بوده، بلکه پنج ژوئیه اخیر، گرم‌ترین ماه‌های ژوئیه در پایگاه داده‌ ناسا هستند. آژانس فضایی ناسا همچنین پیش‌بینی می‌کند که سال آینده گرم‌تر نیز خواهد بود.

به طور خاص، بیانیه‌ای که بلافاصله پس از کنفرانس منتشر شد، بیان می‌کند که ماه ژوئیه 0.43 درجه فارنهایت (0.24 درجه سانتیگراد) گرم‌تر از هر ژوئیه دیگری در موارد ثبت شده‌ی ناسا بود که به سال 1880 برمی‌گردد و 2.1 درجه فارنهایت (1.18 درجه سانتیگراد) گرم‌تر از میانگین دمای ماه ژوئیه بین سال‌های 1951 و 1980 بوده است.

سارا کاپنیک(Sarah Kapnick)، دانشمند ارشد اداره ملی اقیانوسی و جوی، در این کنفرانس گفت: این ژوئیه گرم‌ترین ماه ژوئیه بوده و یک نکته مهم در گفتگوی روز گذشته این بود که بشر افسار این حقیقت ناگوار را در دست دارد.

گاوین اشمیت(Gavin Schmidt)، مدیر موسسه‌ی مطالعات فضایی گادرد ناسا، می‌گوید: پدیده‌های بلندمدتی که از قرن نوزدهم، به ویژه از دهه 1970 شاهد آنها بوده‌ایم، همه ناشی از اثرات فعالیت‌های انسانی است.

اصطلاح «انسان زاد»(anthropogenic) به فعالیت‌های انسان محور مانند سوزاندن زغال سنگ برای تولید برق، قطع درختان برای ایجاد زیرساخت‌ها و افزایش آلودگی هوا اشاره دارد.

اشمیت توضیح داد که داده‌های ناسا به وضوح سایر عوامل تغییرات آب و هوایی مانند رویدادهای ال نینو که الگوهای آب و هوایی طبیعی هستند که منجر به گرم شدن سطوح اقیانوس‌ها می‌شوند و فعالیت‌های آتشفشانی را نشان می‌دهد که در مقایسه با مولفه‌های انسانی تأثیرات «بسیار بسیار کوچک‌تری» بر گرمایش جهانی می‌گذارند.

برای مثال، طبق داده‌های این آژانس فضایی، ال نینو می‌تواند منجر به افزایش موقت دما در حدود 0.1 درجه سانتی‌گراد شود، اما گرمایش جهانی که تاکنون مشاهده شده است، بسیار بیشتر از این مقدار است.

اشمیت گفت: بدون کمک‌ انسان به محرک‌های تغییرات آب و هوایی، ما شاهد دمایی که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، نخواهیم بود.

مشاهدات دراز مدت این تیم از مدل‌های آماری مملو از اطلاعات مربوط به تکامل دمای زمین به دست می‌آید زیرا با فرآیندهای مختلفی که در سراسر کره زمین اتفاق می‌افتند، چه طبیعی و چه غیر طبیعی، مرتبط است.

کاپنیک می‌گوید: دماهایی که ما اکنون تجربه می‌کنیم، تنها در صورتی می‌توانند ایجاد شوند که انتشار گازهای گلخانه‌ای در جو و تغییر کاربری زمین را که ما ایجاد کرده‌ایم، در نظر بگیرید.

چنین افزایش دمایی ارزش نگرانی دارد زیرا به ایجاد شرایط عالی برای بلایای طبیعی شدید مانند خشکسالی، طوفان‌ها و آتش سوزی‌های جنگلی از جمله بحران هاوایی که در چند روز گذشته در حال وقوع بوده است کمک می‌کند. 


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 24 مرداد 1402 - 13:31:22