آیا مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا بخشی از توافق بزرگتر است؟

جمعه 20 مرداد 1402 - 18:35:17
آیا مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا بخشی از توافق بزرگتر است؟

تایید دستیابی ایران و آمریکا به توافق برای مبادله زندانیان و آزادسازی بخشی از دارایی های مسدود شده ایران، با واکنش دو مقام صهیونیست مواجه شد که این مبادله را بخشی از یک توافق بزرگتر توصیف کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از نشریه تایمز اسرائیل، دو مقام ارشد دفاعی رژیم صهیونیستی ادعا می‌کنند تبادل زندانیان درواقع نتیجه توافقاتی است که میان ایران و آمریکا در جریان مذاکرات غیرمستقیم در عمان به دست آمده است. این دو مقام مدعی شده‌اند بین دو طرف تفاهمات گسترده‌تر و غیررسمی شکل گرفته که شامل محدود کردن فعالیت هسته ای ایران و توقف حملات گروه های نزدیک به تهران به نیروهای آمریکایی در منطقه می شود.

این دو مقام همچنین مدعی شدند: «توافق برای مبادله  زندانیان همچنین می تواند دیپلماسی بیشتر بین دو کشور را تسهیل کند، زیرا دولت بایدن به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای است».

نشریه تایمز اسرائیل درخصوص مبادله زندانیان می‌نویسد اگر این کار به سرانجام برسد، یکی از موانع در مذاکرات ایران و آمریکا برداشته می‌شود. 

شایان ذکر است شب گذشته، کاخ سفید اعلام کرد 5 زندانی دو تابعیتی آمریکایی-ایرانی که در ایران در زندان اوین به سر می‌بردند، به حبس خانگی منتقل شده‌اند. رسانه‌های آمریکایی می‌گویند تصمیم برای انتقال آمریکایی‌ها به حبس خانگی در هتلی در تهران، بخشی از توافقی است که بین واشنگتن و تهران انجام شده و بر اساس آن، در ازای آزادی زندانیان آمریکایی که در تهران هستند، شماری از ایرانیان زندانی در آمریکا آزاد و 6 میلیارد دلار از دارایی‌های مسدود شده ایران نیز آزاد خواهد شد. نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل خبر خروج زندانیان دو تابعیتی را از زندان تأیید و اعلام کرد این اقدام در چارچوب یک توافق با واسطه‌گری کشور ثالث صورت گرفته است. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 20 مرداد 1402 - 18:35:9