نهضت حسینی و مفهوم عزت

چهار شنبه 4 مرداد 1402 - 18:0:0

محقق اسلامی به بیان مفهوم عزت در قیام حسینی پرداخت و عزت را با پیروزی همراه دانست.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر محمد طائی اسلام پژوه در گفتگو با ویژه برنامه «انه الحسین» شبکه الکوثر گفت:اگر بخواهیم از مفهوم عزت در کربلا و قیام حسینی صحبت کنیم، باید به مفهوم پیروزی بپردازیم، به نظر من عزت بدون پیروزی قابل تصور نیست.

وی افزود: خداوند مؤمنان را نصرت می دهد اما نه تنها در مفهوم نظامی و همان گونه که در آیه مبارکه آمده است « ان تنصروا الله ينصركم ويثبت اقدامكم» مفهوم پیروزی در واقع بعد الهی و انسانی دارد. معمولاً در اذهان جامعه بشری تصور می شود که مفهوم پیروزی با پیروزی نظامی تنیده است، یعنی ارتش باید از نظر نظامی پیروز باشد تا گفته شود پیروز است، اما پیروزی(نصر) در مفهوم قرآنی متفاوت است. امام حسین علیه‌السلام چنین می‌فرماید: « هر که به من بپیوندد به شهادت می‌رسد و هر کس هم تخلّف کند و بازماند به فتح نمی‌رسد» امام حسین علیه السلام اشاره می‌کند که فتح، پیروزی واقعی است. خداوند متعال می فرماید که خداوند شما را یاری می کند و سپس این پیروزی را جاودانه می کند.

وی در ادامه گفت: امام حسین علیه السلام وقتی بیرون آمد، برای پیروزی دین خدا بیرون رفت، هر چند حسین علیه السلام در جنگ نظامی شکست خورد، اما امام حسین علیه السلام پیروز شد و شاهد آن این است که پس از 1400 سال، ما حقایق آن حادثه را به گونه ای به یاد می آوریم که گویی امروز اتفاق افتاده است.

این اسلام پژوه در نهایت گفت: قیام امام حسین علیه السلام دارای دو بعد است، بعد انسانی و الهی، این نهضت پشتوانه الهی را به دست آورد که هیچ نهضتی در تاریخ بشریت از آن برخوردار نبوده است.


 

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


چهار شنبه 4 مرداد 1402 - 14:41:50