آسیب‌های کرونا به سلامت روانی کودکان

سه شنبه 13 تیر 1402 - 15:0:0
آسیب‌های کرونا به سلامت روانی کودکان

سازمان جهانی بهداشت دوشنبه شب گزارشی درباره تأثیرات منفی همه‌گیری کرونا بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان در سراسر جهان، منتشر کرد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر به نقل از العربیه، دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در در اروپا در گزارشی اعلام کرد، شیوع کرونا به‌ویژه بر روان کودکان طبقات محروم‌ که مدارس آنها در بازه‌ای طولانی، تعطیل و در خانه و مدرسه فاقد حمایت بودند تأثیرات منفی گذاشته است.

در این گزارش آمده است که این بیماری همچنین تأثیر گسترده‌ای بر سلامت روانی کودکان و نوجوانان در سراسر جهان گذاشته و دختران گروه سنی بالاتر در مدارس، بیشترین آسیب را دیده اند.

سازمان جهانی بهداشت همچنین تاکید کرد باید بر نیاز به دخالت هدفمند و توسعه سیستم‌های حمایت روانی برای کاهش پیامدهای بلندمدت این بیماری تمرکز کرد.

هانس کلوگه مدیر دفتر منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در اروپا در این باره گفت که این نتایج مبتنی بر نظرسنجی‌های انجام‌شده در فاصله سال‌های 2021 و 2022 است.

در این پژوهش، تأثیر سن، جنسیت، وضعیت اقتصادی، ساختارهای حمایتی اجتماعی و تعطیلی مدارس بر جوانان و نوجوانان در دوره شیوع همه‌گیری ویروس کرونا و تأثیر عوامل مذکور بر سلامت روانی این اقشار، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

کلوگه افزود: همه‌گیری کرونا تأثیرات متفاوتی بر بهداشت روان کودکان و نوجوانان به‌ویژه بر کودکان کم برخودار که مدارس آنها در بازه‌ای طولانی، تعطیل و در خانه و مدرسه فاقد حمایت بودند، گذاشته است.

گزارش‌های جدید منتشر شده توسط سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که دانش‌آموزان دختر در گروه سنی بالاتر، بیشتر از نظر سلامت روانی، تحت تأثیر قرار می‌گیرند و این امر مسلتزم اقدامات فوری مانند فراهم کردن حمایت بهتر در خانه، مدرسه و فعالیت‌های اجتماعی است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد موضوع نگران‌کننده، آن است که نوجوانان خانواده‌های نه‌چندان مرفه، بیشتر در معرض تأثیر منفی این همه‌گیری بر زندگی‌شان قرار دارند، حتی اگر از حمایت اجتماعی برابر با همسالان ثروتمندتر خود برخوردار شوند که این امر، حمایت بیشتر از قشرهای آسیب‌پذیر را ایجاب می‌کند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 13 تیر 1402 - 13:13:57