آیا چین شریک اصلی عربستان برای سرمایه گذاری می‌شود؟

جمعه 26 خرداد 1402 - 12:0:0
آیا چین شریک اصلی عربستان برای سرمایه گذاری می‌شود؟

یک خبرگزاری آمریکایی که عمدتا رویدادهای اقتصادی را پوشش می دهد اعلام کرد عربستان سعودی در حال حاضر با کاهش مستمر نفوذ آمریکا در منطقه، به دنبال گسترش تجارت و سرمایه گذاری در چین است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، خبرگزاری آمریکایی«بلومبرگ» در مقاله‌ای با اشاره به برگزاری  "کنفرانس تجاری کشورهای عربی و چین" در ریاض پایتخت عربستان نوشت، این کنفرانس مورد توجه گسترده سعودی‌ها قرار گرفت و تنها چند روز پس از سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به عربستان برگزار شد که هدف  آن "ترمیم روابط و حل وفصل اختلافات" بین ریاض و واشنگتن اعلام شده بود.

بلومبرگ افزود، علیرغم اظهارات مستمر مسئولان آمریکی و هشدار آنها نسبت به «نقش چین در خاورمیانه»، عربستان توجه خود را به تقویت روابط با چین، رقیب اصلی واشنگتن معطوف کرده است.

ریاض، پایتخت عربستان طی روزهای 11 و 12 ژوئن جاری میزبان بزرگترین گردهمایی تجاری چینی- عربی بود که با شعار "همکاری برای رونق و شکوفایی" برگزار شد.

مسئولان سعودی در این کنفرانس از ادغام چین در منطقه عربی سخن گفتند و مقامات دولتی چینی نیز اعلام کردند آماده هستند تا ایالات متحده را از بزرگترین صادرکننده نفت جهان دور کنند.

خالد الفالح، وزیر سرمایه گذاری عربستان روز یکشنبه در این کنفرانس گفت: به نظر من زمان آن رسیده است که چین یک شریک سرمایه گذاری اصلی در کارزار توسعه در جهان عرب باشد. وی گفت، قدرت اقتصادی کشورهای عربی همچون "پلی برای بقیه منطقه" عمل می‌کند.

الفالح همچنین به شبکه آمریکایی «CNBC» گفت چین شریک اصلی در «جهان چندقطبی» است و نزدیکی کشورش را به پکن با توجه به منافع مشترک رو به رشد آنها انتظار دارد.

این وزیر سعودی اشاره کرد که روابط عربستان و چین به شکل چشمگیری از تجارت به سرمایه‌گذاری تغییر می‌کند و دو کشور در سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه و تحقق پیشرفت و توسعه در آنها مشارکت می‌کنند.

وزارت سرمایه گذاری عربستان از امضای قراردادهای سرمایه گذاری به ارزش 10 میلیارد دلار با شرکت‌های چینی تنها در روز نخست کنفرانس تجاری کشورهای عربی و چین خبر داد.

چین در ماه‌های اخیر موفق شد میانجی‌گری مهمی را به سرانجام برساند که موجب نزدیکی عربستان و ایران و بازگشایی سفارت ایران در ریاض در ششم ژوئن جاری شد. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 25 خرداد 1402 - 20:51:17