دودستگی شدید در پارلمان لبنان بر سر انتخاب رئیس جمهور

سه شنبه 23 خرداد 1402 - 12:21:58

در شرایطی که قرار است پارلمان لبنان برای دوازدهمین بار به منظور رای گیری برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور تشکیل جلسه دهد، دو دستگی شدیدی بین احزاب حاضر در پارلمان بر سر نامزدهای پیشنهاد شده برای تصدی این سمت دیده می شود.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «مع المراسلین» شبکه الکوثر در این باره آمده است: در شرایطی که قرار است پارلمان لبنان فردا چهارشنبه برای انتخاب رئیس جمهور جدید لبنان تشکیل جلسه دهد، گفتگو بین جریان ملی آزاد و جریان المرده درباره نامزد پیشنهادی ادامه دارد و احزاب مخالف نیز بر معرفی نامزد پیشنهادی خود که مورد حمایت آمریکا است و از مدیران صندوق بین المللی پول بوده است، پافشاری می کنند.

محور مقاومت در لبنان «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده را به عنوان نامزد پیشنهادی خود برای ریاست جمهوری معرفی کرده و قاطعانه با هر نامزدی که از خارج از کشور برای ریاست جمهوری پیشنهاد شود، مخالفت کرده است. با این حال راه را برای گفتگو با سایر احزاب و گروه های سیاسی لبنانی برای معرفی نامزد توافقی باز گذاشته است.

شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله بر مشارکت نمایندگان حزب الله در جلسه روز چهارشنبه پارلمان لبنان تاکید کرد. وی معتقد است جناح مخالف صرفا برای این که سلیمان فرنجیه آراء لازم برای ریاست جمهوری را به دست نیاورد، قصد دارد فردی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری در مقابل او مطرح کند.

طلال عتریسی تحلیلگر سیاسی لبنانی نیز معتقد است معرفی شدن «جهاد الازعور» به عنوان نامزد ریاست جمهوری از سوی احزاب مخالف محور مقاومت صرفا اقدامی موقت برای مقابله با سلیمان فرنجیه است وگرنه جهاد الازعور نامزد واقعی این احزاب نیست.

ناظران سیاسی معتقدند به احتمال زیاد جلسه روز چهارشنبه پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس جمهور راه به جایی نخواهد برد و تغییری در اوضاع ایجاد نخواهد کرد. احزاب و گروه های لبنانی به شدت در این زمینه اختلاف نظر دارند و مداخله های خارجی نیز بر پیچیدگی های سیاسی در لبنان افزوده است. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


سه شنبه 23 خرداد 1402 - 12:21:47