نقش تیره شدن روابط عربستان- آمریکا در همگرایی بین عربستان و ایران

پنج شنبه 18 خرداد 1402 - 11:46:27

دیپلمات سابق ایرانی درباره نقش تیره شدن روابط عربستان سعودی و آمریکا، در همگرایی ایجاد شده بین عربستان سعودی و ایران سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، دکتر رعد هادی جباره در برنامه «قضیه ساخنه» شبکه الکوثر گفت: در سیاست، دوستی دائمی و دشمنی دائمی وجود ندارد و نمی توان قاطعانه گفت که روابط یک کشور با کشور دیگر تا بی‌نهایت ادامه خواهد یافت. به عنوان مثال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران هشت سال ادامه یافت ولی اکنون عراق، نزدیکترین دوست ایران است. همچنین روابط جمهوری اسلامی با عربستان سعودی هم ماه عسل داشته است. در واقع تیره شدن روابط عربستان با آمریکا در همگرایی بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان، تاثیرگذار بود.

این دیپلمات سابق ایرانی افزود: برخی می گویند از سرگرفته شدن روابط ایران و عربستان موجب خشم رژیم صهیونیستی شده است ولی در واقع ممکن است این بهبود روابط، مقدمه عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی باشد زیرا در این صورت، عربستان از حملات سیاسی و رسانه ای گسترده محور مقاومت در صورت نزدیک شدن به رژیم صهیونیستی در امان خواهد ماند. این مسئله ای است که درباره ترکیه اتفاق افتاد. رجب طیب اردوغان روابط خوبی با رژیم صهیونیستی دارد و در عین حال روابط خوبی هم با جمهوری اسلامی ایران برقرار کرده است.

دکتر جباره افزود: روابط بین کشورها ابدی نخواهد بود. ایران و عربستان فواید و منافعی از همگرایی خواهند برد ولی آیا این شرایط برای همیشه ادامه خواهد یافت؟ هیچ کس نمی تواند پاسخ قطعی به این پرسش بدهد.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 18 خرداد 1402 - 11:46:16