نقض آتش بس و از سرگرفته شدن درگیری‌ها در سودان

جمعه 12 خرداد 1402 - 15:57:59

درگیری ها در خرطوم و چندین منطقه دیگر سودان بین ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع ادامه دارد و مناطق جنوب پایتخت شاهد گلوله باران و درگیری های خشونت آمیز است.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، برنامه « قضیه ساخنه» شبکه جهانی الکوثر در گزارشی به از سرگیری درگیری ها در سودان پرداخت. در این گزارش آمده است: درگیری ها میان ارتش سودان و نیروهای واکنش سریع در چندین منطقه در خرطوم از سر گرفته شد و چندین منبع گزارش دادند انفجارهایی رخ داده و صدای شلیک سلاح های سنگین در خیابان الغابه در پایتخت شنیده شده است.

صدای انفجار در جنوب شهر ام درمان نیز شنیده شده است در حالی که مناطق جنوبی پایتخت شاهد گلوله باران و درگیری های خشونت آمیز است. ارتش سودان تعلیق آتش بسی که با میانجیگری آمریکا و عربستان سعودی با نیروهای واکنش سریع برقرار شد را اعلام کرده است. ارتش سودان ، نیروهای واکنش سریع را به عمل نکردن به تعهدات خود متهم می کند در شرایطی که تنها دو روز از توافقشان برای تمدید آتش بس به مدت 5 روز گذشته است.

میانجی‌های عربستان سعودی، گفتند که هر دو طرف بارها آتش‌بس را نقض کرده‌اند، اما از تحمیل تحریم‌ها بر آنها اجتناب کرده‌اند و امیدوارند به این مناقشه پایان دهند. محمد حسن لباد، کارشناس منطقه شاخ آفریقا در این باره گفت: خروج ارتش سودان از آتش بس نباید آمریکا و عربستان سعودی را ناامید کند و حرکت ارتش را یک رفتار کلاسیک در مذاکرات دشوار توصیف کرد.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، بار دیگر بر حمایت خود از ولکر پرتس نماینده ویژه سازمان ملل در امور سودان تاکید کرد و درخواست فرمانده ارتش سودان برای تغییر نماینده‌اش را رد کرد. سپهبد عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، ولکرپرتس را به اقدامات مغرضانه و گمراه‌کننده‌‌ ای که در آغاز درگیری‌های خونین در کشورش نقش داشتند متهم کرده و از سازمان ملل خواسته بود که او را برکنار کند.

درگیری بین دو طرف از 15 آوریل گذشته منجر به کشته شدن صدها نفر و آواره شدن بیش از یک میلیون نفر در داخل و پناهندگی بیش از 300 هزار نفر به کشورهای همسایه شده است.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


جمعه 12 خرداد 1402 - 14:46:8