هاآرتص خبر داد:

واشنگتن و تل‌آویو شروط بن‌سلمان برای سازش را نپذیرفتند

پنج شنبه 11 خرداد 1402 - 14:8:12
واشنگتن و تل‌آویو شروط بن‌سلمان برای سازش را نپذیرفتند

یک روزنامه صهیونیستی با افشای دو شرط اصلی عربستان سعودی برای عادی‌سازی روابط با تل‌آویو، نوشت که آمریکا و رژیم صهیونیستی با این شروط مخالفت می‌کنند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، محافل سیاسی بلندپایه و آگاه در تل‌آویو می‌گویند شروط سعودی‌ها برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل، مانع دستیابی به توافق میان دو طرف می‌شود.

روزنامه صهیونیستی «هاآرتص»، در شماره امروز پنجشنبه خود به نقل از منابع بلندپایه سیاسی و آگاه رژیم صهیونیستی نوشت: «خواسته عربستان که مانع پیشرفت در زمینه عادی‌سازی روابط می‌شود، به پیوستن این کشور به "باشگاه کشور‌های هسته‌ای جهان" و احداث یک رآکتور هسته ای غیرنظامی در ریاض مربوط می‌شود، امری که با مخالفت ایالات متحده آمریکا و اسرائیل به دلیل هراس شدید آن‌ها از پیامدهای این امر، همراه است».

به گفته این منابع، حتی برقراری روابط اعتمادساز میان ریاض و تل‌آویو مانند دادن اجازه به حجاج برای سفر مستقیم از داخل فلسطین اشغالی به مکه، به دلیل اختلافات میان دو طرف بعید به نظر می‌رسد.

هاآرتص به نقل از یک منبع آگاه و بلندپایه سیاسی رژیم صهیونیستی نوشت: عدم پیشرفت در مذاکرات آمریکایی‌ها و سعودی‌ها به دو خواسته ریاض باز می‌گردد. نخست: اجرایی کردن قرارداد تسلیحاتی بزرگی که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا با پادشاهی سعودی امضا کرده بود و دومی، احداث یک رآکتور هسته‌ای غیرنظامی در عربستان سعودی است.

این مقام اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، با اشاره به اینکه اسرائیل با هر دو خواسته ریاض مخالف است گفت که دلیل آن این است که در خصوص خواسته اول، تل‌آویو بر این باور است این سلاح‌ها، موازنه قوا در خاورمیانه را تغییر می‌دهد. در خصوص خواسته دوم، نیز تل‌آویو از تغییر این کاربرد رآکتور غیرنظامی و تبدیل شدن آن به نظامی می‌ترسد زیرا این امر، به «برتری هسته‌ای اسرائیل» پایان می‌دهد.

این در حالی است که پیشتر برخی منابع آگاه سعودی خبر داده بودند که شروط بن‌سلمان برای  عادی‌ سازی روابط با رژیم صهیونیستی به فلسطین مربوط می‌شود و واگذاری اختیارات امنیتی کرانه باختری از ارتش اشغالگر به تشکیلات خودگردان فلسطین، تقویت دستگاه امنیتی تشکیلات، کنترل بیشتر فلسطینی‌ها بر مسجدالاقصی و منطقه کلیسایی در شرق بیت‌المقدس از جمله این شروط است.

پیش از آن، روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» به نقل از یک مقام آمریکایی فاش کرد که دولت ریاض در مذاکرات با آمریکا چهار پیش‌شرط برای عادی‌سازی روابط با اشغالگران صهیونیست را مطرح کرده است.

این چهار شرط عبارتند از: «حق داشتن برنامه صلح‌آمیز اتمی، افزایش روابط دفاعی با آمریکا، توسعه تجارت با آمریکا و توقف انتقادات آمریکا از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف بن‌سلمان». 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


پنج شنبه 11 خرداد 1402 - 14:6:20