انتخابات ترکیه و ائتلاف شکننده اردوغان با ملی گراها

پنج شنبه 11 خرداد 1402 - 13:47:45

نماینده سابق پارلمان سوریه با اشاره به رقابت دو طرح و برنامه در انتخابات اخیر ترکیه پیش بینی کرد ائتلاف اردوغان با ملی گرایان دوام چندانی نخواهد داشت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، مهند الحاج علی نماینده سابق پارلمان سوریه، در برنامه «قضیه ساخنه» که موضوع انتخابات ترکیه را مورد بحث قرار داد، درباره انتخابات اخیر ترکیه و اختلافات بین احزاب شرکت کننده در آن صحبت کرد.

حاج علی گفت: ما می دانیم این انتخابات که در ترکیه برگزار شد تنها مبارزه بین رقبا برای رسیدن به ریاست جمهوری و کنترل قدرت در ترکیه نبود، بلکه رقابتی بود بین دو طرح برای ترکیه. طرح اول به رهبری مخالفان در ترکیه، که بسیار با لیبرالیسم و مدرنیته مورد حمایت آمریکا سازگاراست و خواستار فدرالی شدن اداره ترکیه و پیوند نزدیکتر اقتصاد ترکیه با اقتصاد غرب است. طرح دوم در واقع طرح ملی- مذهبی از طریق اتحاد اردوغان با ملی گراها برای حفظ هویت ترکیه است. در انتخابات شاهد رقابت بین این دو طرح بودیم که منجر به پیروزی اردوغان شد زیرا مخالفان بر اخراج آوارگان از ترکیه تمرکز داشتند و وضعیت بد اقتصادی داخلی مزید بر علت شده است.

او در ادامه گفت: نوعی ائتلاف بین اردوغان و ملی گراها به وجود آمده است اما معتقدم که این اتحاد دوام نخواهد داشت زیرا درست است که ائتلاف اردوغان با ملی گراها 321 کرسی پارلمان ترکیه را در اختیار گرفت اما این دو دارای دو طرح متضاد هستند. رئیس جمهور سوریه بشار اسد نیز به موضوع تفکر توسعه طلبانه و احیای امپراتوری عثمانی با رنگ و بوی انحرافی اخوان المسلمین اردوغان اشاره کرد. 

وی ادامه داد: اما مسائل بین المللی وجود دارد که با پروژه اردوغان در تعارض است و بنابراین اردوغان به این اتحاد نیاز دارد، اما این اتحاد شکننده است زیرا ملی گراها جهت گیری دیگری دارند و حفظ این ائتلاف نیاز به امتیاز دهی دارد و درگیری داخلی ترکیه بزرگتر از ائتلاف ملی- اسلامی است.

وی در نهایت گفت: اردوغان در واقع از روسیه و جمهوری اسلامی ایران حمایت هر چند معنوی دریافت کرد زیرا او هم‌پیمان با این دو کشور است و تعهد خود را نسبت به این دو کشور خصوصا در رابطه با مسئله سوریه اجرا می کند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 11 خرداد 1402 - 12:38:49