مذاکرات مخفیانه نخست وزیر قطر با رهبر طالبان

چهار شنبه 10 خرداد 1402 - 18:50:0
مذاکرات مخفیانه نخست وزیر قطر با رهبر طالبان

منابع خبری از مذاکرات مخفیانه بین نخست وزیر قطر و مقامات ارشد طالبان جهت حل و فصل تنش با جامعه بین‌الملل خبر داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، رویترز در گزارشی اختصاصی نوشت که محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست وزیر قطر ماه جاری با هبت‌الله آخوندزاده، مقام ارشد طالبان مذاکرات مخفیانه‌ای داشته تا تنش‌های طالبان با جامعه بین‌الملل را حل و فصل کند.
رویترز نوشت که این مذاکرات ۱۲ مه(۲۲ اردیبهشت) در شهر قندهار واقع در جنوب افغانستان برگزار شده و از تمایل طالبان برای خروج از انزوا حکایت دارد. این نخستین دیداری است که آخوندزاده به عنوان مقام ارشد و منزوی طالبان با یک مقام عالیرتبه خارجی برگزار می‌کند.
به گفته منبع رویترز، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در جریان این مذاکرات قرار گرفته و تمام مسائل موردبحث بین طرفین از جمله افزایش مذاکره و گفتمان با طالبان را هماهنگ کرده است.
همچنین به گفته این منبع، از دیگر مسائلی که شیخ محمد با هبت‌الله درباره آن صحبت کرده، می‌توان به لزوم ممنوعیت تحصیل دختران و استخدام زنان در افغانستان اشاره کرد.
به نوشته رویترز، محدودیت تحصیل و کار زنان، کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را مختل کرده و یکی از دلایل اصلی است که هیچ کشوری طالبان را از زمانی که روی کار آمد، به رسمیت نمی‌شناسد. آمریکا پس از دو دهه جنگ در افغانستان سرانجام نیروهای خود را در آگوست ۲۰۲۱ از این کشور خارج کرد.
منبع رویترز گفته است که  این مذاکرات بسیار مثبت و هبت‌الله برای تداوم گفتمان با جامعه بین‌الملل بسیار مشتاق بوده است.
طالبان در مارس ۲۰۲۲ دختران را از رفتن به دبیرستان منع و در دسامبر این ممنوعیت را درباره دانشگاه‌ها و دانشجویان دختر نیز اعمال کرد.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


چهار شنبه 10 خرداد 1402 - 16:57:43

دسته بندی :