وزیر خارجه طالبان : به توافقنامه حقآبه با ایران متعهدیم

دو شنبه 1 خرداد 1402 - 16:17:58

وزیر خارجه طالبان در اظهاراتی گفت: امارات اسلامی افغانستان به موافقتنامه سال 1351 میان دو کشور متعهد است، اما تهران باید درخواست خود را مطابق با این توافق میان دو کشور تنظیم کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر،  در پی اظهارات اخیر مقامات ایران درباره حقآبه هیرمند «امیرخان متقی»، وزیر خارجه طالبان توضیحاتی را در این خصوص ارائه کرد.
وی امروز (دوشنبه 1 خرداد) در مراسمی گفت: امارات اسلامی افغانستان به موافقتنامه سال 1351 میان دو کشور متعهد است. اما خشکسالی که در افغانستان وجود دارد نیز باید در نظر گرفته شود.
 متقی ادامه داد: افغانستان سومین کشور آسیب پذیر از تغییرات اقلیمی بوده و بیشتری آسیب بر منابع آبی کشور وارد شده است. 
وزیر خارجه طالبان خطاب به مقامات ایران گفت: مقامات تهران باید درخواست خود را مطابق با موافقتنامه میان دو کشور تنظیم کرده و ملاک قضاوت باید مبتنی بر موارد مندرج در این بندنامه باشد. 
این مقام طالبان گفت: ما همانند مردم نمیروز و فراه دلمان به حال برادران سیستان و بلوجستان نیز می‌سوزد و نگران آنها هستیم. اما روزها هزاران نفر از این استان به نیمروز رفت وآمد دارند و از نزدیک شاهد این هستند که در نیمروز یک قطره آب هم جریان ندارد. 
متقی تاکید کرد: در سد کمال خان آبی وجود ندارد و فاصله میان سد کجکی تا سیستان 600 کیلومتر بوده که این مسیر طولانی نیز خشک و تشنه بوده و تمام آب در آن جذب خواهد شد. 
وی درباره سد کجکی نیز گفت: به دلیل رسوبات ظرفیت این سد نیز کاهش یافته و بنابراین موارد باید در نظر گرفته شود. 
این اظهاراتی در حالی است اخیرا مقامات ایران از طالبان به دلیل عدم رعایت حق آبه این کشور انتقاد کردند. 
در این راستا، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در سفر به چابهار پیرامون حق آبه هیرمند گفته بود که به حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم، حق‌آبه مردم سیستان و بلوچستان را به فوریت بدهند.
رئیس جمهور ایران افزوده است: اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند، حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.


آخرین اخبار جهان اسلام را در الکوثر فارسی پیگیری کنید
ویژههای الکوثر را اینجا دنبال کنید


دو شنبه 1 خرداد 1402 - 16:17:45

دسته بندی :