با دروغ گویی کودک چگونه برخورد کنیم؟

پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 11:13:0

کارشناس مسائل دینی و تربیتی شبکه الکوثر درباره علل دروغ گویی کودکان و اهمیت اصلاح این ناهنجاری در زمان تربیت کودک سخن گفت.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، سید سامی خضرا کارشناس مسائل دینی و تربیتی در برنامه «مسائل و حلول» شبکه الکوثر در مورد دروغگویی کودکان و علل آن صحبت کرد. آقای خضرا در این باره گفت: دروغ گفتن مخصوصاً در کودکان امری رایج است، اما در صورتی خطرناک خواهد بود که آن را نادیده بگیریم و آن را امری طبیعی بدانیم و یا کودک را تشویق به انجام آن کنیم. برخی از والدین به این کار کودک می خندند و تشویق می کنند، ما باید جلوی دروغگویی را در میان کودکان خردسال بگیریم، حتی اگر آنها مثلاً چهار ساله باشند تا کودک به دروغ گفتن عادت نکند و به ویژگی ذاتی او تبدیل نشود. 

وی افزود: هنگام آگاه ساختن کودک نسبت به موضوعی که در مورد آن دروغ می گوید باید با زیبایی و آرامش برخورد شود، زیرا موضوع با دروغگویی بزرگسالان فرق می کند. شرایط محیطی اطراف ممکن است باعث دروغگویی کودکان شود. مثلا یکی از والدین دروغ می‌گوید، کودک آن را یاد می گیرد و بدون اینکه متوجه جدی بودن آن باشد، آن را به کار می گیرد. منشا دروغگویی در کودکان عمدتاً والدین هستند. هنگامی که مثلا یکی از والدین کودک را به تنبیه بخاطر انجام کاری تهدید می کند، او را به دروغ گفتن برای فرار از تنبیه سوق می دهد. 


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای دیدن سایر ویدئوها اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 10:5:42