هشدار ابوالغیط درباره موج جدید آوارگان در کشورهای عربی

سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 - 12:43:26
هشدار ابوالغیط درباره موج جدید آوارگان در کشورهای عربی

دبیرکل اتحادیه عرب درباره به راه افتادن موج جدید آوارگان در کشورهای عربی به علت چالش‌های خطرناک پیش روی آنها هشدار داد.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در نشست شورای اقتصادی و اجتماعی اتحادیه در شهر جده گفت:  این چالش‌ها عمیقا در هم تنیده و بسیار تاثیرگذار است و موج جدیدی از آوارگی و پناهندگی را در کشورهای عربی ایجاد کرده‌ و بر جنبه‌های مختلف زندگی سایه افکنده‌ است، به گونه‌ای که همچنان امنیت ملی عربی را در ارکان مختلف اجتماعی و اقتصادی و امنیتی با خطر جدی مواجه می‌کند.

ابوالغیط در ادامه سخنرانی خود خواستار تقویت اقدام مشترک عربی در زمینه‌های اقتصادی و اجتماعی به منظور کاهش رنج اقشار ضعیف در داخل جوامع عربی شد.

ابوالغیط اظهار داشت، عربستان به رهبری سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه و محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی امسال اقدام مشترک عربی را رهبری می‌کنند. وی گفت، نشست‌های مقدماتی سی‌ودومین نشست سران عرب که در جده عربستان برگزار می‌شود شاهد فضای مثبتی بوده است.

دبیرکل اتحادیه عرب گفت، هیئت‌های دولت سوریه در راستای اجرای مصوبه وزرای خارجه عرب در نشست اخیر خود مشارکت را در جلسات اتحادیه عرب از سر گرفته‌اند.  فضای نشست‌های مقدماتی اجلاس سران اراده و تعهد بر اجرای اصل همبستگی عربی را تجدید کرد.

شایان ذکر است کشورهای عربی در فهرست کشورهایی که بیشترین تعداد آوارگان را دارند،‌ قرار دارند. آوارگان داخلی با پناهندگان متفاوت هستند، زیرا آنها در جستجوی امنیت از مرزهای بین‌المللی عبور نکرده‌اند؛ اما در کشورهای خود آواره می‌مانند. آوارگان داخلی اغلب به مناطقی منتقل می‌شوند که ارائه کمک‌های بشردوستانه به آنها دشوار است.

طبق گزارش جهانی مرکز پایش آوارگان داخلی در ژنو (IDMC) چهار کشور عربی در گروه کشورهایی هستند که بیشترین تعداد آوارگان داخلی به دلیل درگیری در سال 2022 را دارند که این کشورها شامل یمن، سودان، سوریه و سومالی هستند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


سه شنبه 26 اردیبهشت 1402 - 12:43:12

دسته بندی :