درخواست چین از طالبان برای تشکیل «حکومت فراگیر»

جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 18:16:50
درخواست چین از طالبان برای تشکیل «حکومت فراگیر»

چین معتقد است جامعه بین‌الملل باید تماس و گفت‌وگو با طالبان را «افزایش» داده و این گروه را برای ایجاد دولت فراگیر و میانه‌رو تشویق کند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، قرار است کین گانگ، وزیر خارجه چین در اولین سفر خود به اسلام آباد با همتای پاکستانی خود و وزیر خارجه حکومت طالبان دیدار ‌کند.

ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته در کنفرانس مطبوعاتی خود گفت: «جامعه بین‌المللی باید تماس و گفت‌وگو با دولت موقت افغانستان [طالبان] را افزایش دهد، از تلاش‌های آن برای بازسازی و توسعه حمایت کند و آن را به ایجاد یک دولت فراگیر، اعمال حکومت میانه‌رو، توسعه روابط دوستانه با همسایگانش و مبارزه قاطع با تروریسم تشویق کند».

وی تاکید کرد، چین امیدوار است گفت‌وگوی سه جانبه میان وزیران خارجه چین، پاکستان و طالبان «به تحکیم اعتماد متقابل و کمک مشترک به صلح، ثبات، توسعه و رفاه در منطقه کمک کند». 

در این سفر گانگ با مقام‌های پاکستانی دیدار خواهد داشت و در چهارمین دور گفت‌وگوی استراتژیک میان اسلام آباد-پکن شرکت می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه چین گفته است «چین و پاکستان شریک استراتژیک در هر شرایط‌ و دوستانی آهنین هستند».

بلاول بوتو زرداری، وزیر خارجه پاکستان تاکنون سفری به کابل و دیدار با مقام‌های طالبان نداشته است.

چین و پاکستان، دو کشور همسایه افغانستان، مناسبات نزدیکی با طالبان پس از تسلط بر کشور برقرار کرده‌اند. سفارت‌های آنها در کابل فعال هستند و نمایندگی‌های افغانستان در این کشورها نیز در اختیار طالبان قرار داده شده است.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه‌ای گفته است که وزیر خارجه طالبان از پنجم تا هشتم ماه مه در اسلام آباد در راس هیئتی دیدارهای دوجانبه با مقام‌های پاکستانی خواهد داشت و در پنجمین دور گفت‌وگوهای سه جانبه چین-پاکستان-افغانستان شرکت می‌کند. 


برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید

ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید


جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 18:16:7

دسته بندی :