امضاء برنامه جامع همکاری‌های راهبردی ایران و سوریه

پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402 - 14:38:36

رؤسای جمهور رئیسی و اسد، تفاهم نامه جامع همکاری‌های راهبردی و بلندمدت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عربی سوریه را امضا کردند.

به گزارش پایگاه شبکه الکوثر، در گزارش برنامه «مع مراسلین» شبکه الکوثر در این باره آمده است: پس از سیزده سال، فرودگاه بین المللی دمشق پذیرای اولین هواپیمای حامل رئیس جمهور ایران شد. ابراهیم رئیسی در رأس هیئتی سیاسی و اقتصادی به دمشق سفر کرد. رئیسی در دیدار با همتای سوری خود، بشار اسد، در مورد روابط دوجانبه و همچنین سایر مسائل سیاسی و اقتصادی گفتگو کرد. مراسم استقبال رسمی در کاخ «الشعب» برگزار شد و طی آن سرود ملی دو کشور سوریه و ایران نواخته شد و پس از آن، گفتگوهای گسترده ای بین دو رئیس جمهور صورت گرفت. 

مصطفی مقداد نویسنده و روزنامه نگار سوری گفت: بدون تردید این دیدار از نظر زمان و شرایط و تغییرات منطقه ای و جهانی از اهمیت بالایی برخوردار است. رابطه ریشه دار تهران و دمشق بر پایه های محکمی بنا شده است و امروز ایران و محور مقاومت در برابر چالش ها در حال پیشروی و تحمیل تغییرات در میدان هستند. 

این سفر در بحبوحه تحولات دیپلماتیک منطقه ای صورت می گیرد که صحنه سیاسی منطقه را تغییر خواهد داد. رئیس جمهور سوریه تاکید کرد روابط سوریه و ایران علیرغم طوفان های شدیدی که منطقه را در نوردیده، روابطی پایدار است، در حالی که رئیس جمهور ایران از دولت و ملت سوریه که با وجود تهدیدها و تحریم ها، بر مشکلات بسیاری فائق آمدند و به پیروزی دست یافتند، تمجید کرد.

دکتر ابراهیم سعید، کارشناس مسائل ژئوپلیتیک گفت: این سفر برای ارتقای موضع و جایگاه اعراب به ویژه پس از امضای توافقنامه ایران با عربستان بسیار مهم است و این امر راه ارتقاء روابط کشورهای عربی با سوریه را باز و هموار می کند و در کنار کمیته چهارجانبه ای که موضوع عادی سازی سوریه و ترکیه را بررسی می کند، موجب تقویت موقعیت سوریه خواهد شد.

سفر دو روزه رئیس جمهور ایران به سوریه با استقبال گسترده مردمی مواجه شد، زیرا ایران متحد اصلی سوریه است و حمایت های اقتصادی و نظامی را با توجه به توافقات دوجانبه بین دو کشور ارائه می کند. وی در این سفر تفاهم نامه همکاری های راهبردی همه جانبه در بخش‌های نظامی، راه آهن، هواپیمایی کشوری و حوزه نفتی بین دو کشور را امضا کرد.

این سفر بسیار مهم، با توجه به تحولات منطقه و بر اساس شاخص ها اثرات مثبتی در سطح منطقه ای و بین المللی دارد و به تحکیم روابط سوریه و ایران در سطوح مختلف کمک می کند، به ویژه اینکه هر دو کشور در معرض محاصره و تحریم های آمریکا و غرب هستند.


ویژه‌های الکوثر را اینجا دنبال کنید

برای اطلاع از آخرین خبرهای ایران و جهان اینجا کلیک کنید


پنج شنبه 14 اردیبهشت 1402 - 13:31:45